Blåbärshoppning 14 augusti 2014 - Valle

Detta var första blåbärshoppningen sedan oktober 2010 då jag travade runt banan med hästen Jonna. Hade då hindren på 50 cm och det var ett hinder jag galopperade till och det var en oxer som stod lagom nära ett räcke.

 

Nu den här gången hade jag också anmält mig till 50cm men efter att jag har tittat på filmen från 2010 tyckte jag att 50cm såg väldigt lågt ut så jag kollade med ansvarig instruktör om det gick bra att ändra till 60cm istället och det gick bra!

 

Visst var jag nervös när jag skulle gå in på banan efter att ha haft gemensam framridning. Jag var dock inte beredd på att jag skulle hoppa banan först så då blev jag lite extra nervös.

 

Framhoppningen skulle vara ETT ?!? språng på hinder nr 1. Jag red an mot hindret men kände att jag inte riktigt klämde om ordentligt med vänsterskänkeln men tänkte att han hoppar ändå.... men inte... han viker av mot vänster och då tänkte jag att jag måste rama in honom lite mer med vänsterskänkeln och gjorde så och då kom vi över hindret precis som vanligt. Språnget kändes bra.

 

Startsignal ”Varsågod och rid!” och det var bara att rida an mot hinder nr 1 igen. Kommer något efter hästen över hindret men vi hoppade utan att stanna. Hinder nr 2 var det hinder som kändes absolut bäst då var jag bra med Valle över hindret och det stärkte självförtroendet lite grann. 3:an och 4:an kändes oxå bra men var lite, lite efter ändå. Hinder nr 5 var samma som hinder nr 1 och jag kom lika kass på det igen som jag gjorde när jag började hopprundan. Avslutar sedan ganska bra på hinder nr 6. Applåder och jag kände mig väldigt nöjd efter att ha fått en lila-vit rosett för en fin felfri runda.

Favoritbilden på mig och Valle när vi hoppar oxer.....

 
 
Valle fick låna Thalitas box en stund inför Blåbärshoppningen då han nu istället bor i tävlingsstallet....

 
 
 

Kommentera här: