Torsdagspass 3 april - Salvador

Jag har den senaste tiden ridit Alonzo en hel del så jag kände nu att det var dags att byta häst. Visst jag älskar hästen men man kan ju inte rida samma för jämnan när man rider på ridskola. Får ju passa på att variera sig mellan hästarna.

Som ni kanske har läst i tidigare inlägg så red jag Salvador i tisdags och hoppade. Ikväll var han åter min "arbetskompis" och vi började passet med en väldans massa skritt och övningarna bogen in och tagen bakdel.

När jag red i vänstervarvet så fick jag Salvador jättefin i bogen in och i högervarvet fick jag istället jobba mycket mer då jag har väldigt lätt för att fastna i högertygeln som då är innertygeln. Gick bra denna gången då jag tänkte mycket på detta så han blev väldigt fin även i detta varvet.

Sedan var det dags för tagen bakdel (fortfarande skritt) och där fick jag till det mycket bättre med Salvador än med Alonzo, Behövde inte ta i så mycket med högerbenet där jag har mitt onda högerknä och då kändes det genast mycket bättre.

Efter ytterligare en stund skulle vi rida halva långsidan med tagen bakdel och direkt gå över till bogen in. När den stunden var avklarad så skulle vi återigen bara rida bogen in men den här gången i galopp.

Jag satt med sporrar på mig på Salvador för att han kändes lite seg i torsdags när jag red honom. I skritten var ett par sporrar kanonbra. När det var galopp så var det alldeles för mycket med sporrar på.

För att vara första dressyrpasset på honom sedan i Januari så är jag grymt nöjd med honom idag!
 
 
 
 

Kommentera här: