Stallvärdspass tisdag den 8 april med Rosen

Detta pass red jag för den nya instruktören och i min nya grupp. Då jag inte börjat i den officiellt så rider jag än så länge mina stallvärdspass här. Den här instruktören vet inte vad det är för hästar jag brukar rida så då blev det Rosen som jag endast suttit på en gång tidigare. Kul att prova honom igen. Han har traven som bästa gångart och är mjuk att sitta på (dvs inte skumpig). Har däremot lite svårt för själva galoppfattningarna.
 
 Vi började passet med framskrittning (som man alltid ska göra) sedan direkt på med traven och även galoppen. Först därefter började vi arbetet i skritt. Detta är jag långt ifrån van vid då vi i min ordinarie grupp börjar med skrittarbetet direkt.
 
 Dagens huvudarbete var övergångar. Började med skritt – halt – skritt och sedan skritt – trav – skritt . Vi gick på de två volterna och gjorde om dessa till fyrkanter. I slutet av passet skulle vi trava två sidor i ett svep på den här fyrkanten och skritta de andra två.
 
Blev glatt överraskad av Rosen som kändes bra i alla gångarter men som sagt något svår i själva galoppfattningarna. När man väl fått galoppen på honom så var han väldigt fin även där. Trevlig form i alla gångarter men kan bli något djup. Ser fram emot att få rida honom fler gånger!

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: