Stallvärdspass tisdag den 15 april - Jonna

Efter att ha en massa oflyt från att jag skulle ta mig från jobbet till ridhuset så fick jag ändå till ett bra ridpass på Jonna. 
 
På dessa lektionerna med nya instruktören är jag inte alls van vid det högre tempot. I dressyrgruppen på torsdagarna så börjar vi jobba hästarna direkt i skritten och vi kan ha kommit bra långt in i lektionen innan vi ens börjar trava. På detta passet så är det verkligen pang på rödbetan. Framskrittning och sedan direkt igång i trav och när hästarna är varma i traven så kommer galoppen. Efter det en kort skrittpaus och efter det börjar arbetet som kan vara i skritt trav eller galopp. De två gånger jag nu varit med så har vi haft övergångar som huvudtema. 
 
Den här gången skulle vi dela upp oss på två volter och rida övergångar mellan skritt och trav. Vi skulle få in två övergångar per varv och det tyckte jag inte var några större problem men jag fick istället jobba mer på att få Jonna att inte gena på volten och vara så bekväm av sig.  Så snart jag märkte att hon försökte gena så la jag på spöt lite grann och tillslut så fattade hon att det är ingen idé att försöka gena/maska. 
 
När vi skulle göra övergångarna mellan trav och galopp försökte jag tagga henne lite extra och det lyckades jag riktigt bra med för att det räckte till slut med att "bara" ta fram innerskänkeln så hade hon fattat galoppen. Hon blev dock så taggad att hon ville galoppera hela tiden istället. Det är bara positivt!
 
För er som inte känner till Jonna så är hon väldigt lat och gör inte mer än hon behöver. Genar i hörnpasseringar och på volterna samt att hon själv ger sig lång tygeln när hon vet att det är "rast". Det här med att hon drar till sig tygeln när man saktat av till skritt tycker jag är ofog. Man måste vara på henne från början och visa bestämt vem som är "chefen" och hon ska anpassa sig till ryttaren och inte göra som hon själv tycker. Får man fram henne så här som jag fick ikväll så är hon riktigt trevlig att rida.
 
I slutet av passet när man travar av dom så var hon rejält på hugget men det fick jag säga till henne att nu ska vi ta det lugnt och varva ner och då accepterade hon det. Efter passet, gick hon som en hund med in i stallet och hittade själv sin box.
 
En jättegammal bild på mig och Jonna
 
 

Kommentera här: