Privatlektion i hoppning med Salvador fredag den 4 april

Den här dagen som var solig och fin, gick jag från jobbet redan kl 13. Detta för att hinna luncha och hem för klädbyte innan jag blev upplockad strax efter kl 14 då detta pass skulle vara kl 15.

Hade önskat Salvador till detta passet då han gick bra med hoppningen i tisdags och fick honom. Givetvis blev jag glad över det.

Vi tre som skulle rida ihop behövde varken plocka fram eller bort. Plockade fram hindren gjorde instruktören som är så grymt snäll. Sedan skulle hindren användas till en annan grupp.

På programmet stod det banhoppning. Helt okej för mig då får man ju träna på det och min skräck hindertypen oxer. 

När alla hindren var framplockade och uppbyggda började jag förbereda mig mentalt på att hoppa stigsprång och oxer. Stigsprång är en väldigt smal oxer.

( Oxer är en hindertyp där man har fyra hinderstöd och man placerar en bom på de två främsta och en bom på de två bakre. )

Jag förberedde mig mentalt på att hoppa detta. "Vanliga" räcken alt saxar är nu inga problem för mig att hoppa. Jag intalade mig att det är hinder jag fixar galant och det är nemas problemas att hoppa. Kände mig redo för att hoppa det meeeeen när jag skulle rida an mot det så gick det ändå åt pipsvängen!!

Det var precis som någon sa till mig: -"STOPP!!! Det är livsfarligt!!" Då avbröt jag ansatsen till hindret och tårarna kom. 

Senast jag försökte hoppa oxer var 2011 då jag var med på en hoppkurs och skulle då hoppa med gamle trotjänaren Falcon (är nu pensionerad från ridskolan). Då ångrade jag mig två galoppsprång innan oxern och insåg att enda vägen ut ur det hela var ÖVER hindret. Jag tappade då allt inkl balansen och trillade av. Sedan dess har jag inte hoppat något förrän nu. Alla skutt/hopp över rättuppstående hinder samt saxhinder har inte varit några poblem nu men på detta passet skulle jag då testa oxer. 

Min snälle instruktör tänkte nog att vi ska nog ha över henne med på den här hindertypen så ena sidan av bakre bommen lades ner och då skulle jag komma igen på det och nu så fungerade det för mig. Hade jag fått komma på  stigsprånget (smala oxern) några gånger till så hade vi kunnat lagt upp bommen igen och då hade jag till 95% säkerhet klarat det i det ursprungliga uppbyggnad. Men. men, nu gick det ändå bra och jag kom på hela banan utan bekymmer. Nästa steg är att kunna hoppa oxern utan att vara rädd. och det kommer jag att göra på nästa hopplektion

 

 
 
 

 

Kommentera här: