Ordinarie torsdagspass 24 april - Tennis

 Det här passet fick jag Tennis och vi började med självständig framridning som jag tycker är superbra då man själv får börja tänka på hur man ska lägga upp framridningen och hur mycket man ska använda gångarterna osv.
 
Tennis kändes fin under framridningen och han har en väldigt trevlig galopp. Visserligen stor men ändå behaglig att sitta på.
 
Kvällens huvudövning var tagen bakdel. Övningen gick till så här: Vänster varv och efter kortsidan tagen bakdel på läktarlångsidan till halva manegen. Halv volt åt vänster och direkt halv volt till höger och sedan tagen bakdel på reklamlångsidan sedan "vanlig" hörnpassering och tagen bakdel igen på läktarlångsidan och nya halv volter igen och då kommer man ut i vänstervarvet igen och upp på den övre halvan av manegen där man skulle rida tagen bakdel även på reklamlångsidan och sedan rida kortsidan och därmed är man tillbaka till utgångsläget igen. Vi började med att skritta övningen så att vi kom in på övningen och sedan gjorde vi detta även i trav.
 
Tennis tyckte att detta var jobbigt och visade det genom att slå med huvudet, så som Diler gjorde fast mycket mer. Vid två tillfällen träffade han munnen på mig med sitt "dreggel" och det var ju inte så fräscht.... 
 
Jag vet inte om jag vill rida Tennis mer pga detta men å andra sidan så ska man väl inte ge upp efter ett pass. Det var dock i slutet av passet som jag också gav upp för jag var så less på att han slog så mycket med huvudet. Kan ju bli bättre med honom om man rider andra övningar....
 
 

Kommentera här: