Ordinarie torsdagspass 10 april – Salvador

Förra veckans ordinarie pass red jag Salvador och fick honom igen på detta passet. Med tanke på att ryggen inte har varit helt okej och nu hade jag en del ont efter att ha stått mycket på jobbet så var han väl inte den absolut bästa hästen för kvällen. Tänkte att jag får väl lägga in lite extra skritt och helst göra övergångrna från trav till skritt i lite lättare sits så att det inte dunsar i ryggen på mig.

 

Huvudövning för passet var skolor. Dvs bogen in och tagen bakdel (öppna och sluta). Först skulle det ridas bogen in på långsidorna i skritt och senare även i trav under lättridning. För min del var det ju inte det lättaste då jag satt på en häst som skjuter ur en ur sadeln i traven som en katapult. Då måste man ju först koncentrera sig på att få lättridningen att fungera och komma in i hans takt, vilket inte alltid är det lättaste. När det var avklarat så fungerade övningen bogen in mycket bättre.

 

Sedan skulle vi också rida tagen bakel dvs sluta. Detta skulle vi göra på diagonalerna och jag fick till detta riktigt bra. I traven sedan så kunde jag sitta ner på Salvador för då har han kommit gång och blivit lite varm i kroppen. Då blir det inte lika studsigt i traven som det är i början av passet. Vi tog galoppen ganska sent i passet och då kändes han väldigt fin och jag var nära den känslan jag brukar ha på Alonzo i hans vänstergalopp, gött!!

 

Är nöjd med detta passet men kunde gjort ännu lite bättre om inte jag hade haft ont i ryggen....

 

 

Kommentera här: