”Gästinhopp” onsdag 9 april – Alonzo

På förmiddagen denna onsdag fick jag en fråga via chatten på facebook om jag kunde rida för en tjej på kvällen och jag funderade lite snabbt och ja, det gör jag gärna.

 

Hade ju naturligtvis ingen som helst aning om vilken häst jag skulle rida men blev glatt överraskad när jag kom till ridhuset när Alonzo stod uppskriven.

 

På detta passet stod skänkelvikningar på schemat. Här skulle vi vända upp på medellinjen och rida rakt fram de första 10 metrarna och sedan svag skänkelvikning på lång linje så att vi kom ut strax innan hörnpasseringen. Sedan tillbaka till startpunkten och göra om igen och då skulle vi gå varannan ryttare för höger skänkel och varannan ryttare för vänster skänkel. Det blev ju så att jag fick gå åt samma håll några gången för att inte ligga i baken på hästen framför.

 

Alonzo kändes jättefin i dessa skänkelvikningarna. Det räckte med att jag la på skänkeln lite försiktigt på honom så flöt han iväg och då fick jag riktigt fina skänkelvikningar. Behöver väl knappast nämna att jag älskar hans galopp, framför allt vänstergaloppen? Det vet ni väl redan?

 

En av eleverna i gruppen hade med sig två damer, gissar på att det var mamman och en väninna som jag hjälpte efteråt att visa vart sadelkammaren var och då visade det sig att iaf den ena av dom hade jobbat som ridinstrukör och de berömde mig för bra ridning!! De tyckte att jag skulle ta åt mig av berömmet och självklart gör jag det. Alltid kul att få beröm av ”främlingar” som bara sett mig rid en enda gång. Suger på den karamellen än då det nu har gått några dagar sedan jag red detta passet.

 

 

 

Kommentera här: