Gästinhopp i H5:an torsdag 24 april - Valle

Detta passet var direkt efter mitt ordinarie som jag red Tennis på. Det var en tjej som skulle ha Tennis på den här lektionen så jag hade bett henne innan att göra iordning Valle åt mig.
 
Vi hade även här självständig framridning och  vi hade hela stora manengen för oss själva och det var ju helt underbart. När jag kom till galoppen så lät jag Valle få galoppera på ganska friskt runt hela fyrkanten med mig i "fältsits" (två-punktssits). Sedan var det dags att börja hoppa.
 
Vi började med några travbommar och sedan ett litet krysshinder (sax) och hästen skulle sedan galoppera över en ensam bom några galoppsprång bort. Det känns alltid skönt med att få hoppat första språnget och då är man igång! 
 
När alla hade hoppat det åt ena hållet, skulle vi hoppa det från andra hållet och då var det först den ensamma bommen, hindret som vi skulle hoppa över och avsluta med att få ner hästen kvickt i trav och trava över bommarna. Valle började undra vad jag menade med att bromsa efter hindet och det kändes som han sa: "- Kan man inte ta dom i galopp??" och försökte vara kvick med hovarna mellan bommarna.  Det gick väl sådär men jag var ändå nöjd med honom på den här övningen.
 
Sedan när alla hade hoppat klart framhoppningen så skulle vi byta övning och här kändes Valle mer än kanon!
 
Vi skulle komma i galopp och det var först en bom - klosshinder - bom och sedan 5 galoppsprång senare samma kombination igen. Valle riktigt flöt över den här serien och jag kunde bara lätt följa med och ha blicken långt fram. Kändes hur kul som helst!!!
 
Som avslutning skulle vi gå på första hindret igen och nu hade det byggts upp ytterligare två saxhinder med ca 4 galoppsprång emellan. Till första hindret kändes det som att jag inte blev klar och språnget blev lite konstigt men de två resterande hindren gick som en dans. Tyvärr var lektionstiden slut och både jag och Valle ville hoppa mer. Valle visade det genom att han inte ville gå ut från manegen när vi suttit av....
 
Jag och Valle in action på en tidigare hopplektion. Ja, det ÄR en säkerhetsväst jag har på mig ;)
 
 
 
 

Kommentera här: