Gästinhopp i H4:an lördag den 5 april - Tennis

Det här passet så ersatte jag en annan ryttare i gruppen, dvs gjorde ett gästinhopp och det är alltid trevligt att rida med detta gäng. Jag hade pratat med instruktören på morgonen och hade önskat att få rida Tennis då jag tidigare hade ridit honom endast en enda gång och var sugen på att prova honom igen.

Dagens huvudövning var en så kallad evighetsövning där vi började med att rida på medellinjen i skritt och sedan lägga in någon/några halter men det fick vi ta bort då det blev trafikstockning. Vi var 9 ekipage på det här passet och då blir det lite trångt. Efter medellinjen så skulle vi gå varannan gång höger och varannan gång vänster varv. Läktarlångsidan (höger varv) skulle vi rida skänkelvikningar mellan koner och fönster/reklamlångsidan skulle vi rida bogen in.

Tennis var helt lysande på dessa övningar men när jag red rakt fram och egentligen inte krävde så mycket slog han väldigt med huvudet och då försökte jag sätta honom i arbete så att han slutade.

När vi sedan skulle galoppera så fick jag verkligen känna på en häst som jobbar rejält med sin rygg. Det kändes som att ryggen var högsta punkt och huvudet + baken var lägsta. Man kan ju tänka fällkniv... I övrigt en mycket trevlig häst att rida och kan mycket väl rida honom många fler gånger...
 
Jag och Tennis vid ett annat ridtillfälle....

 

Kommentera här: