”Gästinhopp” fredag 11 april – Räbell

Redan veckan innan blev jag tillfrågad om jag ville/kunde rida detta passet. Det skulle vara hoppning så varför inte?

 

När gör sådana här inhopp så ser man inte via horsemanager vilken häst man ska rida, då man rider på någon annans namn. När jag kom och skulle checka in mig så stod det Räbell och då tänkte jag hur 17 ska det gå? Gick ner till stallet och gjorde i ordning hästen och sedan ner till nya manegen där kvällens lektion skulle vara.

 

Under uppvärmingen hade instruktören lagt ut några travbommar. En serie med normalt avstånd och en serie där hästarna skulle ta två travsteg emellan varje bom och där skötte sig Räbell exemplariskt. Sedan blev det litet kryss av ena bomserien och jag blev lite nervös av det men det fanns ingen anledning till oro!

 

När jag väl kommit över det en gång så var det bara att tuta och köra sen! Alltid lite nervöst innan man har hoppat passets första språng och dessutom på för mig en ny häst.Efter en stund kom det ett hinder på den andra travserien och den skulle vi hoppa i galopp. Trav in på första hindret (som stod på en diagonal) och sedan en volt i en båge mellan hindren i trav och sedan galoppfattning och hoppa sista hindret som också stod på en diagonal. Man kan säga att vi hoppade på en serpentinbåge.

 

Det är ju alltid nervöst att sitta på en ”ny” häst. Har i och för sig ridit Räbell på dressyrpass men aldrig tidigare hoppat honom. Blev väldigt positiv överraskad med honom för att han var lättare att följa än vad både Valle och Salvador är. De sista spången i galopp, kunde jag släppa mantaget på honom och verkligen följa med ordentligt med handen över hindret. Är supernöjd även med detta passet.

 

 

Räbell i stallet i sin nya box :)

 
 
 

Kommentera här: