Extra ridpass tisdag den 17 september

Som jag skrev i förra inlägget så blev jag ju sparkad så in i vassen den 13:e och har under hela helgen haft kontakt med sjukgymast och fått tips och råd om hur jag ska göra med denna skada.  Var uppe och skrittade på en av hästarna jag hade hand om under helgen på söndagen  (den 15:e) och den här dagen skulle jag testa låret fullt ut om det verkligen gick att rida. Lovat en tjej att jag skulle rida för henne, då hon själv inte kunde. Hade dock inte i planeringen att jag skulle gå och bli sparkad på fredagen....
 
 
Fick Salvador (Salvis) och det kände jag mig nöjd med, för jag har börjat tycka om den hästen. Red honom på en av dressyrkurserna och sen några gånger lite sporadiskt efter det.
 
När jag skulle sitta upp på honom så gick han iväg innan jag kommit på plats och touchar i låret i sadelns bakvalv... Aj som satan i gatan vad ont det gjorde. Smärtan la sig efter att jag hade skrittat en stund. Låret är sååå känsligt för stötar att minsta lilla gör att jag går i taket av smärta. Som tur är så släpper det ganska snart :)
 
Passet kommer igång och jag blir "beordrad" att ge katten i tyglarna när jag ska svänga Salvis! (Hur ska man annars svänga, tänker ni väl nu?)  Jag ska använda vikten och insidan av låren (ja det funkar då skadan sitter på utsidan av låret) när jag svänger hästen. Salvis är så viktkänslig att det räcker att man trycker lite lätt med låret så går han åt det håll man vill. Det gäller ju dock att komma på att använda de musklerna oxå ;) Tycker att jag kom på detta bra så jag fick hästen att gå i en trevlig form (för er som vet vad jag pratar om) och blev mycket lättare att sitta på.
 
För min del så var detta jag skulle tänka på under passet och försöka att låta bli att komma tillbaka till allt "tygelsvängande". Kom in i detta riktigt bra och när jag kände att detta verkligen funkade så fick jag en riktig aha-upplevelse. Det var längesedan jag fick det under ett ridpass så då var ju detta extra skoj. :)
 
Övningarna för detta passet var att vi skulle rida på två volter (vi var bara 4 st den här gången) och ridläraren hade satt upp två koner i mitten av ridbanan som vi skulle rida emellan. Det var dock såpass kort mellan konerna att endast ett ekipage kunde passera igenom i taget. Så vi fick träna på att anpassa avstånd och hastighet så att vi kunde rida emellan konerna. Var det någon gång som det inte funkade så fick vi rida vid sidan av oxå.
 
Denna övning skulle göras i både trav och galopp. Halvt voltvarv med vadera gångart. Jag fick till några riktigt fina fattningar med Salvis.
 
Avslutade passet med lite skänkelvikningar och det blev ju ett nytt tänk även här och det kändes ju hur kul som helst att detta fungerade med att bara tänka vart man ska och sedan trycka med låret så går hästen dit man vill.
 

Ang. låret så gick det att rida över förväntan! Dock är det smärtsamt att komma upp och av hästen. Blir förhoppningsvis bättre med tiden.
 
 
Detta skrivs ju flera dagar senare så jag fick nys om en bra länk om just att rida på detta sätt men oxå att man ska röra sitt överliv åt det håll man ska rida åt. Vill ni läsa artikeln, kan ni följa länken här: http://www.hippson.se/ridovningar/svang-ratt-svang-latt.htm?fb_action_ids=10201975854947786&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map={%2210201975854947786%22%3A617429768308016}&action_type_map={%2210201975854947786%22%3A%22og.likes%22}&action_ref_map=[]
 
Bild på mig och Salvis
 
 

Kommentera här: