Torsdagspass den 26 september 2013

Jag hade "beställt" eller rättare sagt önskat Salvador (Salvis) till det här passet då jag var rejält sugen på att få rida honom igen efter den goa aha-upplevelsen jag hade veckan innan då jag red en extra lektion.
 
Veckan innan hade vi ridit bogen in på lektionen och detta passet skulle vi rida med tagen bakdel. (ja, det kan låta lite skoj det där men det är början på skolorna öppna och sluta. I bogen in (öppna) så kan man börja med en 10m volt i diameter och när man sedan ska rida rak fram så behåller man hästen i den ställningen som om man skulle rida ett varv till på denna volten. I sluta så rider man som om man skulle sluta i hop volten när man rider rakt fram. (Dvs att när man är i slutet av volten och ska "knyta ihop" den så rider man rakt fram istället.)
 
Salvis är väldigt viktkänslig och man kan styra honom genom att trycka med låren lite olika mycket för att få honom att svänga dit man vill :) Tyglarna har man till att ställa hästen i hörnen. ;)
Är nöjd på detta passet och jag har massvis med "olater" att jobba bort men dessa olater (såsom att rida mycket med händerna, lätt för att spänna mig, är före hästen osv) har jag fått genom att rida lite långsammare hästar såsom Jonna och Topzy. Får jag bara nu rida Salvis en hel del så kommer jag att jobba bort dessa olater och då kommer jag till en helt annan ridning och det kommer givetvis att synas på dressyrprotokollen från kommande tävlingar.
 
Salvis
 

Kommentera här: