Torsdagspass den 17:e oktober

Denna dagen hade jag blivit lovad att jag skulle få rida Topzy då jag ska tävla henne den 20:e (söndag) och min gulliga instruktör med superminnet gav mig istället Salvador.
Gjorde absolut ingenting för jag fick till en av mina bättre (kanske till och med bästa) passet med honom : )

Huvudövningen för dagen var bakdelsvändningar och då skulle vi rida som en hästsko. När vi kommer ut på långsidan ska vi rida först lite svagt bogen in och sedan när vi känner att vi kan vända tillbaka med hjälp av en bakdelsvändning var det fritt fram att göra det. Sedan rida tillbaka mot kortsidan och rida igenom den och på nästa långsida svagt bogen in och sedan vända tillbaka i bakdelsvändning. Därefter tillbaka till första långsidan osv, osv. Var hästen vi satt på lite seg så kunde vi lägga in lite trav för att få lite mer bjudning på men hästen jag satt på har mycket bjudning i sig och älskar att galoppera så att han blir gärna taggad efter en galopp så jag nöjde mig att hålla mig kvar i skritten.

Den här hästen går med en sk Tideman-tygel vilket enkelt innebär att det är en fast graman utan att behöva två tyglar i handen. Hästen har en halsring på sig med en rem som går mellan frambenen och man fäster den i sadelgjorden och sedan går det en rem till vardera tygeln som man först trär genom bettringen och sedan knäpper fast i en av de ringar/öglor som finns på tygeln. En jättebra hjälptygel som alla kan rida på, nybörjare som erfaren ryttare. När man har hästen där den ska gå så slutar Tideman-tygeln att sluta verka.

Till nästa pass så känner jag att jag kan släppa lite på den och ju närmare bettet man sätter den, desto mer krävs det av ryttaren.

Är som sagt supernöjd med detta ridpass!

 

Kommentera här: