Torsdagspass den 10 oktober 2013

Detta passet var jag tillbaka på Salvador (Salvis). När jag fick reda på detta blev jag rejält taggad. Tyckte att det skulle bli sååå kul att få rida honom igen. Känns som han har blivit en ny favorit bland lektionshästarna.
 
Jag hade träffat min instruktör dagen innan och då hade vi pratat lite om vad vi skulle göra på detta passet och jag la fram önskemål om att rida programdelar ur LB:3 då jag ska tävla i det nästa söndag (20:e).
 
När jag kom ner till nya manegen där vi skulle rida passet (kunde inte vara i stora pga att det förbereddes för Hästmässan som är på ridhuset 11-13 oktober), hade en dressyrtränare sina träningar och då fick vi inte ens ha hela manegen (62 x24m). Då fick vi istället ägna oss åt bakdelsvändningar.
 
Salvis hade gått lektionen före med en väldigt duktig ryttare och ridit fram honom så bra till mig att han gick som en klocka med mig på ryggen. Självfallet njöt jag i fulla drag.
 
Övningen på detta passet var bakdelsvändningar och instruktören har satt ut fyra koner som vi skulle ha till hjälp men hästarna började själva gå framdelsvändningar vid konerna. Det var ungefär som de sa: "- Vi vet hur den här övningen går till! Här ska det göras framdelsvändningar!! Vi struntar i den som sitter på ryggen och försöker göra något annat." Det blev så att vi fick skippa konerna en stund och vända hästarna ett halvt varv (varvbyte) på "fri hand" istället. När vi sedan i slutet av övningen gick tillbaka till konerna så hade vi hästarna lite mer med oss och då hade de förstått att det var BAKDELSVÄNDNINGAR de skulle göra och inga framdelsvändningar.
 
Tänk egentligen vad fort hästarna lär sig övningarna....
 
Som jag nämde tidigare så gick Salvis lektionen före mig och var uppvärmd till mig och jag kunde börja tänka på att rida direkt och inte på att jag skulle värma hästen först. Han var kanon i alla gångarterna och jag är sååå sugen på att sitta upp igen på honom :)
 
Nästa ridpass blir imorgon lördag (12/10) och då rider jag med formen hyra häst, vilket innebär att jag rider själv ett pass och då ska jag rida Topzy med anledning av dressyrtävlingen nästa söndag. Ska träna på LB:3 programmet.
 
 
Salvis och jag.
 
 
 
 
Topzy och jag på täving i maj 2012
 
 
 
 

Kommentera här: