Söndagspass den 20/10

Tidigare på dagen var det seriedressyrtävling och hur det gick där ser ni i ett tidigare inlägg.
 
När jag var färdig med tävlingen så tyckte jag inte att det var någon idé att åka hem och äta för det hade blivit superstressigt med att komma hem med en buss och sedan vart tvingad att åka tillbaka igen med bussen efter. Hade fått ett matkort av en vän som jag hjälper med på iaf lördagarna att släppa ut hästen i hagen så att de slipper åka själva. Jag är ju ändå där.....
 
Efter att jag har gjort iordning Pontiac och vi ska gå ut med hästarna i manegen så ropar Salvadors ryttare att hon inte kan få honom att gå. Jag lämnar Pontiac i boxen och stänger till dörren och går till Salvador. Jag får honom att röra sig så mycket att jag kan bedöma att han är blockhalt. Jag går iväg till instruktören och informerar och instruktören följer med mig in i stallet och tittar själv på Salvador och gör samma bedömning. Det visade sig att han hade fått en spark på armbågen på höger framben ute i hagen under dagen.
 
Jag frågar om jag kunde rida istället senare på kvällen så det var okej. Lämnar då över Pontiac till Salvadors ryttare och jag själv får sitta upp på Curre (två lektioner senare) som jag aldrig tidigare suttit på. Knappt hanterat om jag ska vara ärlig.
 
När jag kommit upp på den smala höga hästen så trivs jag ändå ganska bra på honom. En trevlig häst att rida men fruktansvärt STARK!
 
Dagens övning var idag programdelar från ett dressyrprogram LC:1
Med tanke på att jag aldrig tidigare suttit på denna höga häst så då var jag nyfiken/orlig för hans galopp. Glömde då allt vad jag skulle göra och blev helt paralyserad över galoppen. När jag fått första galoppen och sedan skulle göra övningen igen så gick det mycket bättre för då visste jag ju hur galoppen kändes.
 
Är nöjd med detta passet där vi till en början skulle skritta på lång tygel och sedan ta tyglarna, börja trava mitten på kortsidan och sedan när vi skulle gå ut på långsidan var det galopp och på mitten skulle vi rida in på stora mittvolten i galopp och sedan ut på spåret igen. Växla gångart till trav skulle vi göra innnan hörnpasseringen till nästa kortsida och sedan ner i skritt och ställa oss sist i ledet.
 
Tyvärr har jag ingen bild på Curre men ni "får klara er ändå"
 

Kommentera här: