Extra pass söndag den 22 september 2013

Den här kvällen hade jag inte tänkt rida alls men ca en timma innan jag skulle åka till ridhuset får jag förfrågan från en elev som tyvärr blivit sjuk och inte kan rida om jag ville ta lektionen istället. " - Tack, gärna!" sa jag. Brukar vara i stallet på söndagar och "glida omkring", hjälpa någon eller några som behöver hjälp med något eller vara vara allmänt sällskap.
 
Istället för ett par pösiga mysbyxor blev det istället ridbyxor även den här kvällen i stallet. Går helst i mysbyxor nu när jag har ont av lårskadan jag fick den 13:e.
 
Hästen jag fick sitta upp på hette Creon. Kommer inte ens ihåg när jag senast red honom, då är det bra längesedan.
 
Kvällens övning: Ha medellinjen som utgångspunkt. Varannan gång höger och varannan gång vänster varv. Skänkelvikning tillbaka med nosen mot väggen. Sedan upp på medellinjen igen och ut i andra varvet och ny skänelvikning, givetvis en ordentlig hörnpassering både före och efter skänkelvikningen.
Avslutar passet med galopp på fyrkanten.
 
Tycker att detta passet gick väldigt bra i skritt och trav. Tänkte på att rida honom med skänkel och säte som jag gjorde tisdagen innan med Salvador som jag fick en ordentlig aha-upplevelse med. Det gick riktigt bra att rida honom så här. Lyssnade bra i skäkelvikningen men när vi kom till galoppen så gled tyglarna en hel del för mig så då hade jag inte den kontrollen jag behövde för att få en lugn och harmonisk galopp.
 
Hade jag bara haft ett par andra tyglar som inte var slitna så hade även galoppen suttit som en smäck!
 
 

Kommentera här: