En händelsrik tävlingsdag....

När jag kom på morgonen var Topzy upptagen från tävlingsstallet (Tack stallpersonalen!!) och stod i en av boxarna i lektionsstallet. De hästar som inte skulle tävla hade redan kommit ut i hagen.
Började med att knoppa Creon åt en annan lektionsryttare och sen tog jag fram Topzy och fixade till de knoppar som hade trillat ur under natten.
Tog av henne täcket och började borsta henne. När jag kom till bakdelen så sjönk hon ner en hel del. Sedan höjde hon ryggen. Ungefär som att en katt skjuter rygg. Sa då att jag sitter inte upp på henne när hon är sådan här. (Visade sig sen att hon hade fått en allergisk reaktion av något, gissningsvis pälsglansen jag sprayade på henne över baken.) Kanske blev för tätt med regntäcke och pälsglans under..... Vet inte vad det är för reaktion hon fick men såpass mycket att det inte gick att rida henne...

Började då fundera på vem jag ska rida istället. Salvador är den jag red senast. Kan dock ännu inte rida honom utan tidermanntygel så..... bort med honom. Var dock väldigt sugen på att ta honom och testa hur det gick. Valle och Jonna var de andra två jag funderade på. Valle är stel som en planka så..... då blev det Jonna kvar och hon blev oxå ordentligt genomriden igår kväll. Snabbt som blixten blev en blöt Jonna knoppad och då jag var klar med det, fick jag veta att det var ca 35-40 min kvar innan jag skulle in på banan.

Raskt iväg till toan och sedan sadla färdigt henne, fick ju flytta både tyglar och tävlingsschabrak till Jonnas träns och sadel. Fick ju gå i raskt tempo då jag tyckte att jag hade bråttom, som sedan visade sig helt obefogat... Det tog mycket längre tid än jag hade räknat med. Blev mycket skritt på framridningen av den orsaken och lite trav och galopp i korta sekvenser.

Själva tävlingsritten är jag ganska nöjd med men procenten är jag totalt missnöjd med. Begärde också att jag skulle bli filmad och när jag tittade på den efteråt så var detta en av de sämsta tävlingarna ”sitsmässigt”.
Jonna är ganska stötig att sitta på och då tar jag emot stötarna med ryggen så jag sjunker ihop och nästan skjuter rygg och spänner axlarna så jag får ju då inget vidare bra poäng på sitsen. Undrar vad jag hade fått om jag hade tagit Salvador eller Valle istället....?

Resultat: 53,63 % i LB:3. Kom sist i klassen på det resultatet.....

 
Topzy med mig på tävling i maj 2012
 
 
En rejält gammal bild på mig och Jonna......
 
 

Kommentera här: