Torsdagspass 7 november

Till det här passet var Salvador (Salvis) frisk igen efter sin sparkskada.

Efter lite inledande skrittarbete och uppvärmning i trav och galopp var det dags för dagens huvudövning i form att galopparbete. Vi skulle rida skänkelvikningar utefter långsidan med växelvis för höger resp. vänster skänkel. Efter hörnpasseringen skulle vi fatta galopp och ta ett varv på en ca 10-15m stor volt på kortsidan.

Övningen kändes bra men allt eftersom tiden gick blev Salvis mer och mer taggad för det här med galopp älskar han (+ hoppning). Han gick fint i skänkelvikningen men när han insåg att vi snart var vid stället för galopp så taggade han till och vid en fattning så kom han som skjuten ur en kanon. Superladdad med andra ord. Det är ju kul när hästarna går fram för egen maskin utan att man ska behöva mana på dom varje steg men även det kan bli för mycket ibland.

Red honom utan tidermantygel den här gången för om jag ska kunna tävla honom i dressyr så får man inte ha några hjälptyglar alls och då är det lika bra att börja träna nu direkt.

Tanken var att jag ska rida honom på nästa dressyrtävling (som är den 17november) , men efter detta passet bestämde jag mig för att avvakta med honom för att jag ska få mer tid på mig att rida in mig på honom och efter konsultation med instruktören blev valet Topzy.

 

 Salvador i sin nya box

 

Kommentera här: