Stallvärdspass tisdag den 29 oktober

De stallvärdspass som jag inte rider för mig själv på lördagarna, rider jag istället på tisdagar i en H4 för en instruktör som jag normalt inte har och det är ju nyttigt att växla instruktör ibland :).

Den här gången fick jag en häst som jag inte alls är särskilt förtjust i: Räbell. Han är så studsig att jag får grymt ont i ryggen efteråt så han försöker jag att undvika att rida så mycket det går. Jag var inte särskilt motiverad att rida hästen, nästan så jag tänkte struntat i lektionen helt och hållet men tänkte att jag ska ta mig igenom passet på något sätt i alla fall!

Instruktören som har den här gruppen har en förmåga att motivera mig på ett sätt som jag inte begriper för att detta blev ett av de bästa passen jag har ridit på mycket länge oavsett häst.

Det här passets övning: Musse Pigg

För er som inte vet vad Musse Pigg är för något: Man utgår från stora mittvolten (Musses huvud) och när man kommer till den ena öppna delen av volten, lägger man en volt i motsatta varvet och sedan likadant på den andra öppna delen (Musses öron). Ex. Går man i vänster varv på stora mittvolten så gör man de andra volterna åt höger.

Den här övningen görs för enkelheten i trav och man kan välja mellan att rida lätt eller sitta ner och med tanke på hur Räbell är så valde jag lättridningen. Fick honom riktigt fin i traven och det tror jag har lite med att jag la upp ett högre temop än jag brukar göra i framridningen för att om man rider honom i för långsam trav så travar han på stället och inte går särskilt mycket framåt. Dvs att han får sin energi uppåt istället för framåt. Det är därför som det är så viktigt att man lägger upp ett högre grundtempo på en sådan häst.

I slutet av passet provade jag med att sitta ner i traven för då kändes han lösgjord och fin och då funkade bra bitvis innan jag fick börja rida lätt igen och efter en stund kunde jag sitta ner lite till. Sedan var det dags att avsluta hästarna och jag var väldigt nöjd med detta pass med tanke på att jag tänkte skippa det helt….

 

Räbell i sin nya box

 
 

Kommentera här: