Stallvärdspass lördag 9 november

Efter att ha avslutat min stallvärdstjänst för dagen så skulle jag rida mitt egna stallvärdspass och tänkte då att jag skulle rida i stora manegen, nähä, det gick inte för att det skulle byggas hoppbana där till söndagens hopptävling (klubb). Lilla mangen var upptagen av löshoppningar och då fanns bara nya kvar och där var det tänt så jag gick ner där.

När jag stack in huvudet där så såg jag en manege med grymt många hinder. knappt att man kunde rida någonstans men jag hade inget val så jag och Topzy gick in där. Vara ute i paddocken var inget alternativ för att det dels började skymma och att det var ganska regnigt ute. Skulle ju ändå ta ett lugnt pass men det var ändå svårt att få det något bra av passet inte förrän i slutet när de hoppande ekipagen så gott som var klara.

Då kommer det in en häst till som är western"klädd" och när jag hade avslutat Topzy och börjat skritta av så börjar det ekipaget att träna på slidestop. Det är när man kommer i "full" galopp och slår tvärstopp så att bakbenen kanar in under hästen och tvärstannar. Detta upplevde Topzy som obehagligt och började gå på tårna. Jag var nära att säga till ryttaren att den skulle vänta tills jag och Topzy hade gått ut men skippade det. Ville inte komma i tråkiga diskussioner. Tog istället med mig hästen ut därifrån.

Är nöjd med det jag kunde rida det här passet men ångrar att jag inte red tidigare (vet inte om det ens hade gått) eller senare och då hade det blivit sent hem men i slutändan så hade det blivit det ändå med facit i hand….

Kändes ändå bra inför tävlingen som är den 17 november då jag och Topzy ska gå ett LB:2 program ;)

 

Jag och Topzy på tävling under 2012

 

Kommentera här: