Extrapass 18 november

När jag kommer till ridhuset den här måndagen, då jag skulle rida för en elev i H6:an, pågår hästudelning och jag får först Creon och sedan sägs det att Alonzo behövde gå ett pass den här kvällen och då var jag snabb som blixten att säga att jag gärna red honom och så blev det. Kvällens häst: Alonzo. Jag hade ju blivit kär i hästen efter att ha ridit honom på ett söndagspass den 27/10.

Detta pass som vi dessutom hade en vikarie då ordinarie instruktör var ledig pga utlandssemester.

Den här gången skulle vi fokusera på våra sitsar och ”gas och broms” på hästarna. Dvs länga och korta dom i traven och sedan även i galoppen. Alonzo kan man korta väldigt mycket i galoppen och då blir han bara trevligare att sitta på.

Vi skulle avsluta passet med att rida förvänd galopp på båge utefter långsidan. Den här gången skulle vi rida med tagen bakdel in på bågen och bogen in när vi var på väg ut från bågen. Tyckte att det gick bra även med denna övningen.

 

Jag och Alonzo

 

Kommentera här: