Dressyrtävling den 17 november

Hästen som jag tävlar på heter Topzy och jag har ridit henne en hel del innan och även tävlat en del gånger med henne också. Skulle haft henne på förra tävlingen den 20 oktober men då hon inte mådde så bra, blev jag tvingad att byta häst.

 

Idag mår Topzy prima och är riktigt på hugget. När jag kom till stallet, var Topzy redan där. ( Hon bor vanligen i tävlingsstallet)

 

Knoppade manen gjorde jag redan igår morse och det var bara två stycken jag fick rulla upp på nytt.

Framridningen kändes hon väldigt fin men fick ett bekymmer. Mellangaloppen på diagonalerna kände jag att jag inte kunde sitta ner ordentligt i avbrottet från galopp till trav. Bad en kompis att hämta min instruktör som också var dagens tävlingsledare. Fick några tips på hur jag skulle göra och red några diagonaler och testade det som hon precis sa till mig och jag fick det att fungera bra. Därmed nöjd med framridningen.

 

 

Tävlingsbanan

Precis innan jag skulle in på banan blev jag påmind om att schabraket inte satt som det skulle under sadeln så det var bara att hoppa av och sadla om. Tog ju några min extra så när jag nästan var klar så kom domaren in och frågade efter mig…. Ekipaget före mig var struken…..

 

Jag upp i sadeln igen och direkt in till stora manegen där tävlingsbanan var. Självfallet väldigt sammanbiten och i full koncentration. Skrittar ner till A och skrittar in på banan och skrittar utefter staketet för att visa henne det innan start. Hade ju precis gjort ett galopparbete på framridningen så jag ville ge henne en liten paus innan programmet därav skritten.

 

Själva programmet hade jag planerat att rida väldigt noggranna vägar och verkligen försöka rida ut i hörnen så bra jag kunde. När jag kom till skrittdelen av programmet, blev jag tveksam om diagonalen i ökad skritt skulle avslutas vid bokstaven V eller K. Jag valde K som sedan visade sig med en -2 notering att det var en bokstav för sent. Det fixar vi till på nästa tävling istället.

 

Topzy kändes fin i alla gångarter men var inte riktigt igenom i vänstersidan och därmed så gick hon inte alltid i den formen jag ville. Jag tycker i varje fall att galoppen är hennes bästa gångart. Där går hon riktigt fint i formen i båda varven.

 

Är så nöjd med den här ritten att jag gör tummen upp till vännerna på läktaren när jag är på väg ut från tävlingsbanan. Redan när jag gjorde sista halten och hälsningen, kände jag: ”- Yes, där satt den!” Visste då inte att jag hade fått -2 poäng för att jag missade bokstaven i skritten men vad 17 gör det när det visar sig sen att jag har ridit nytt personbästa på 58%?

 

När jag fick syn på protokollet blev jag så lycklig att jag inte kunde hålla glädjetårarna tillbaka. Det var så kul att jag fick så bra poäng, när ritten kändes så bra.

 

Självfallet filmades ritten oxå. Klicka på den här länken för att se filmen: http://www.youtube.com/watch?v=UfhZtUawcSs

 

 

Jag och Topzy efter denna tävlingen. :=)

 

Kommentera här: