Dressyrpass med Creon 24 oktober

Till detta pass hade jag blivit tilldelad Creon för att Salvador som jag gärna annars rider hade gått och fått sig en spark i söndags så han inte kunde gå lektion.

 

På denna lektion skulle vi ha som huuvdövning bakdelsvändningar. Efter lite uppvärmning i alla gångarter började övningen med att vi skulle rida raka linjer och sedan bakdelsvändning för att byta riktning. Man kan säga att övningen var ungefär som serpentinbågar fast vi gjorde dom med raka linjer och själva bågen blev en bakdelsvändning.

Creon är väl inte riktigt min favorithäst men en god ersättare när mina andra favoriter står eller har gått för mycket…

Fick till några riktigt bra bakdelsvändningar och jag är ganska nöjd med passet den här kvällen.

Innan passet fick jag en förfrågan om att rida en privathäst under kvällen och det sa jag att det gick bra. Den som hade hästen den här dagen fick för tillfället inte rida själv och därför frågade mig.

För att få ihop det för mig så sa vi att jag skulle rida hästen direkt efter min lektion och då skulle hästen vara klar så jag kunde sitta upp direkt, vilket också blev. Superbra tycker jag!

Den här hästen som heter Dhiva går fn på hackamore pga vargtand och jag hade ridit denna en gång tidigare och tyckte om henne redan då. Då gick hon på vanligt bett och nu då på hackamore och det kändes som att hon gick (och trivdes) bättre på.

Jag lät henne få jobba i alla gångarter och testade lite skänkelvikningar, vilket hon lyssnade bra på J. Red henne i ca en halvtimme så att hon fick ”rasta av sig” lite grann. 

Creon i "gamla" lektionsstallet

 

Kommentera här: