Torsdagspass med..... ja just det..... Valle...

....även detta pass red jag Valle. Inte konstigt för att han passar mig kanonfint :) Mjuk och go att sitta på och han trivs väldigt bra med mig så han gör allt för mig och går så fint. Känns som man har "fredagsmys" varje gång man rider honom :)
 
Dagens övning har jag ridit tidigare men i olika versioner. Den version vi hade på detta passet var att vi till en början skulle skritta upp på medellinjen och göra halter självständigt och sedan på andra kortsidan varannan gång höger och vänster. Hörnpassering och skänkelvikning upp mot medellinjen och X där vi lägger en volt ut mot staketet (vi var ute och red på utebanan ) och när vi "knyter ihop" volten så skänkelvikning ut mot nästa hörnpassering och sedan rida hörnpasseringen och sedan börja om övningen på nytt.  
 
Efter en stund började vi och trava övningen igenom och Valle kändes bara super.. Jag satt och njöt på honom...
 
I slutet av övningen så hade vi galoppfattningar på medellinjen. Jag växlade med höger och vänsterfattningar och sedan hade vi skänkelvikningen i skritt och volten mot staketet i galopp. Vi hade så gott om plats att vi kunde till o med ta två varv på volten i galopp innnan det var dags för skritt och skänkelvikning ut mot spåret igen och sedan börja om igen med galoppfattningarna på medellinjen. 
 
 
Valle kändes "som vanligt" kanonfin i formen och jag fick mycket beröm för mitt sätt att rida honom. Efter passet fick hästarna tillsammans med oss ryttare gå till "godisbutiken" och plocka åt sig av de godaste grässtråna....
 
 
 
Blir det att jag ska rida Valle igen på lördag den 15 juni, ska jag se om någon kan filma mig när jag rider honom för det skulle varit jätteskoj att få se sig själv att rida. Se om det ser lika bra ut som det känns.... ;)
 
Sedan är jag inne i en ny 4-dagars träningsperiod med gymträning på onsdagen och fredagen med ridpassen på torsdagen och lördagen.
 
Kommer dock inte att skriva så mycket om träningspassen på gymmet utan bara om det skulle vara något speciellt, annars är det "bara" hästarna och ridningen jag skriver om.
 
Detta lördagspass den 15:e juni är det sista för terminen innan sommaruppehållet men jag ska rida ett stallvärdspass till den 20:e juni (dagen före midsommarafton) som också är sista riddagen för vårterminen 2013.
 
Sedan ska jag rida två st kvällskurser i dressyr, en i juni och en i juli samt att jag ska ha hand om en ponny i 2 veckor... Det kommer jag att skriva om senare..
 

Kommentera här: