Lördagspasset 1 juni

Detta pass satt jag återigen på Topzy som nu har blivit en nygammal favorit efter Diler. 
 
Den här dagen var det kanonväder ute så på förmiddagen (är stallvärd) var jag med instruktören ute med en grupp och gick med dom i ca 40 min. Mysigt tyckte nybörjareleverna och jag :) 
 
Till mitt pass med Topzy
 
Det hade svalnat av lite ute och det var ju skönt det, för annars hade det varit riktigt jobbigt. Vi gick över bron och var på gräset till vänstilter efter bron. Där finns det det stort upptrampat voltspår, bra träd och terränghinder att runda samt ett körhinder som vi också använde oss av.
 
Vi började med att rida en åttvolt runt stora trädet (för er som vet hur det ser ut där) och ett terränghinder i skritt som vi efter en stund ökade till trav. Tyckte att det gick okej med Topzy då hon inte är särskilt självgående så man måste verkligen RIDA varje steg. När instruktören var nöjd med oss så gick vi över till stora voltspåret och där vankades galopp :). Här är hon lite (bara lite) mer självgående men släpper du fokus en sekund så får du ett avbrott... 
 
Resten av passet red vi bland körhindret och självständigt lite överallt. Vi red i körhindret två och två. Jag var i första gruppen för att jag ville utnyttja den lösgjordheten jag kunde åstadkomma på den korta stund som vi var där. Tyvärr så red jag lite för mycket med händerna så jag fick byta tygelgrepp från det normala till brygga. För er som inte vet vad detta är så korsar man tygeln i händerna så att man håller i båda tyglarna. Sedan biten som är mellan händerna ser ut som en brygga över manken. Är inte så bra på att förklara men om ni klickar på länken här så ser ni en bild på detta : http://uploads.ifokus.se/uploads/9c8/9c885730eb59d52afa653dfd70f538f1/img-20130113-135619.jpg Kan ju tillägga att det är inte så lätt att rida med den här tygelfattningen men det går.... :)
 
Fick också veta att min lördagsgrupp kommer att splittras då det är för få elever i den. Vi är bara 3 st  ordinarie i den och nu när jag inte varit i form att kunna rida har de bara varit två st. Att vi var 4 denna gången var för att vi hade en elev som köpt en "lös" lektion. Min nya ordinarie riddag kommer att bli torsdagar i en dressyrspecial.
 
Nästa ridpass är på nationaldagen..... då det är stallvärdsridning.
 
En jättegammal bild på mig och Topzy Har tyvärr väldigt dåligt med nya bilder på mig till häst så ni får hålla till godo med dessa så länge...