Ponny/hästvakt sommaren 2013!

Direkt efter midsommar  ”blev jag med ponny”. Den här sötnosen till ponny skulle jag ta hand om i 2 veckor till och med den 7 juli. Den här ponnyn har jag haft hand om tidigare och jag tycker att han är bara sååå söööt :)

 Bild från i vintras.

Första veckan var vi kvar i medlemsstallet så då var det inte så mycket jobb ”runtomkring”. Helgen den 29-30 juni inledde jag med att trampa snett med vänsterfoten och trilla omkull. Blev en ordentlig stukning men efter att ha gjort det jag tänkte så GICK jag hem till fots för att äta frukost och göra lite andra saker under dagen.

Under söndagen blev vi tillsagda att flytta ner alla våra privathästar till tävlingssstallet och i samband med det hade vi ett stallmöte där vi kom överens om ett upplägg för fodringar samt ut/insläpp av hästarna.
Varje dag skulle vi göra höpåsar och kraftfodergiva så att det räckte tills vi kom dagen efter igen. Lunchgivan skulle vi lägga vid hagen så det blev lättare för den som skulle fodra lunchen.

 

Motion
Ponnyn skulle givetvis motioneras också och då blev det mestadels longering då man har mest koll på hästen så att den inte ”brallar iväg” och kanske trampar av sig sina skor.  Det var ju något som jag inte ville skulle inträffa. Släppte dock ponnyn någon gång ändå och då travade han bara iväg och sedan fick jag jaga honom om han skulle springa något mer, så då var longeringen bättre då jag fick bättre fart på honom. Det var mestadels fint väder under dessa två veckor så jag ute så gott som hela perioden med honom. I slutet av perioden så började jag lägga fram två bommar på longeringsvolten som han fick trava och galoppera över. Han tyckte det var skitkul :)

Efter att jag lämnat tillbaka ponnyn, var jag  ”hästledig” i några dagar och det var ju superskönt :) Sedan hade jag en storhäst som skulle tas omhand och det var min ridinstruktörs underbara dressyrhäst.  Jag hann ”bara” ha honom EN dag innan jag dagen efter trampade snett med foten igen och trillade omkull. Då kände jag att gränsen för vad jag klarar är nådd. Ni som känner mig , vet att jag är väldigt envis och inte ger mig i första taget. Ger jag dock upp som i detta fall så är det verkligen något som inte står rätt till med min kroppastolle.  Mer om det i ett annat inlägg.

Fick tag på min ridinstruktör och sa att foten inte är som den ska och hon lyckades lösa mig ifrån honom (hästen).

 

Ponnyn Viper ute och betar efter ett arbetspass på lina.

 
Samma ponny i sin box i tävlingssstallet....
 

Kommentera här: