Fotskadan...

Under min första vecka som ponnyvakt, trampar jag snett så det sjunger om det och trillar på golvet. Kraftig stukning…. Hmmm. Kände dock inte så mycke av det så jag gick hem eftersom jag inte hade ätit frukost och skulle ”bara” släppa ut ponnyn och en häst i sina hagar. Skulle tillbaka senare under dagen för att göra alla sysslorna.

 

Allt var frid och fröjd tills i torsdags (11 juli) då jag skulle ut till mitt andra hästuppdrag då jag skulle ta hand om min ridlärares häst, trampar snett igen och går omkull på busshållsplatsen utanför hemma där jag bor. Skulle då bli upphämtad av en vän med dotter som ville hålla mig sällskap då jag hade både ponnyn (som jag hade tidigare under två veckor) och min ridläres häst.  Kände ganska omgående att foten svullnade i bandaget jag redan hade på från förra gången jag stukade den. Nu gjorde det mycket mer ont än förra gången och dagen efter gick jag till vårdcentralen för att få foten undersökt.

 

Där fick jag veta att ligamenten (de riktigt små ledbanden i själva fotleden) hade gått av. Blev också en akutremiss till röntgen för att se så att jag inte hade några sprickor i foten och där fick jag positivt besked. Senare under dagen tog jag kontakt med min sjukgymnast och fick rådet att gå på foten och belasta den som vanligt och helst inte ha varken stödbandage eller kryckor. Ju mer jag avlastar foten med dessa hjälpmedel, desto sämre läker foten.

 

Haltade en del under fredagen men redan under lördagen började foten att kännas så pass bra att jag ändå kunde gå normalt på den. Skulle jag stå en stund med belastning och sedan sätta mig så då klart känns det.

 

Nu när det har gått 6 dagar har jag till 90% släppt bandaget (åker jag till ridhuset så vill jag än så länge ha det på) och kryckorna kan jag inte alls gå på då jag får ont i ena handleden och träningsvärk direkt i axlarna, så det är inget alternativ längre.

 

Visst gör det ont än men det är visst då det läker…. så jag bryr mig inte om smärtorna, för när jag börjar gå igen så försvinner de lika fort som de kom!

 

Kommer ju att ha bekymmer med detta ett bra tag framöver men har fått rådet av sjukgymnasten att leva och träna precis som vanligt utan restriktioner!!

 

Jag avslutar detta inlägget med….. TUTA OCH KÖR!!!

 

 

 

Kan inte låta bli att lägga in några härliga sommarbilder på hästarna....

Kommentera här: