Nyårsdagen.... Allmänt oflyt

Igår tänkte  jag att idag skulle V få bli av med sin kulle i sin box. När jag kom till stallet så var det bra väder så jag släppte ut båda hästarna och började mocka efteråt. Hade 3 boxar att mocka idag men det kändes som många fler.  Det berodde på att jag tog bort allt gammalt urin ur boxen som hade blivit högre och högre samt mer och mer packat. Det var hårt och alldeles för stor höjdskillad, så det var bara att hiva ur "skiten". När jag var klar 2½ stor skottkärra senare var det dax att ta dit en kärra nytt spån. Han hade såpass mycket spån i sin box att det räckte att lägga dit en stor kärra nytt.
 
Detta foto är taget i början av mockningen.....
 
 
Dagens motion
 
Började med L. Fick springa lös i manegen som igår och efter en stund tyckte jag att han började gå lite orent. Fick då givetvis ta det lugnt resten av passet.
Det visade sig senare att han hade trampat av sig högra framskon och innan dess hade min ytterjackas dragkedja gått sönder... 
 
Bild på L
Tyvärr lite dålig kvalite´på den här bilden :(
 
 
 
Sedan hade jag även D att motionera (och mocka hos) och nu var det dags för en 15 min lång promenad. Passade på att leta efter skon som L hade trampat av sig och hittade den komplett (inkl söm), dvs med brodd, snösula, skon och söm. L hade inte heller fläkt sönder hoven. Den ser superfin ut. Vet man inte om att skon är borta så ser man inte det direkt. Pga detta så får L stå inne från och med imorgon och fram tills hovslagaren har slagit på skon igen.
 
Avslutningsvis så är det V:s tur att bli motionerad. V får en konditonsträning på lina i mestadels trav och lite galopp i ca 20 min och fick både skritta fram och skritta av lös i manegen.
 
Passade på att ta ett kort även på V och detta blev superbra! 
 
 
 
Ska vi fortsätta på struligheterna så när jag hade tagit av benskydd och fått på täcke och skulle ta in honom i boxen så lät det lite konstigt när V gick och då var jag ju självfallet tvingad att kolla detta. Det visade sig att en brodd hade blivit lös och jag gick på jakt efter ngt som man kunde dra åt den. Fick för stunden nöja mig med skruva fast den med handen men givetvis räcker ju inte det. Fick tag på en "nyckel" som jag kunde dra åt den med. När jag ändå var i farten så gick jag över alla brodden och det visade det sig att i en sko SAKNADES  en brodd. V får ändå gå ut imorron.
 
T: Finns det ngn mer brodd till V någonstans som jag kan komma åt? Svar via sms, tack! 
 
Får hoppas att morgondagen blir bättre än idag. :) 
 
Kan ju nämna oxå att när det var som mest ishalka i och omkring hagarna så sträckte jag mig i höger höften.( I höjd med byxfickorna)  Känner dock av det bara när jag promenerar längre än 30-35 min i ett sträck. Annars är jag så gott som symptomfri. 
 
Det är därför som de får springa lösa och bli longerade, men å andra sidan; Hur kul är det att bara få skritta hela tiden?? När de går lösa så ska de oxå kunna gå bredvid och lyssna på mina kommandon så som att stanna bara av att jag gör det osv.
 
Tränar dom oxå på att inte rusa in i boxarna för det gör båda två. Det går bra det oxå, När jag lämnar tillbaka dessa goa ponnyer som jag nu börjar fästa mig vid, hoppas jag att de går snällt in utan att rusa.
 
Imorgon är det lektioner igen samt hoppträningar så då hoppas jag att jag hinner klart motionen innan de börjar........  L som har tappsko blir förmodligen en lugn promenad på 5-10 min för jag tyckte att L snubblade en del det sista jag gick. För V;s del blir det nog en promenad-dag oxå så att det blir en lite av mellandag för V.
 
Jag får mocknings- och ut/insläppsledighet imorgon och torsdag/fredag :) Så istället fyller jag iaf förmiddagen med tvätt och att se om jag hittar en ny reflexjacka att ha i stallet.... Är ledig från jobbet den här veckan.... guuud vad skönt!!
 
Ha det gott mina läsare!!

Kommentera här: