Lektionspass med gamle "Farbror" Falcon lördag 19 januari

I och med att jag ännu inte riktigt kommit igång än med lektionsridningen efter mitt uppehåll så har jag ridit när andra inte kan och nu gjorde jag ännu ett besök i min ordinarie grupp då en annan elev inte kunde komma. Jag ville haft Diler egentligen men eftersom han redan gått två lektioner så fick jag istället gamlemannen Falcon. Några av oss kallar honom även för "Fabbo Falcon". 
 
Tänkte först: " - Hur 17 ska detta gå med den stele herren?!?" Men han gav mig en glad överraskning. Redan under framridningen så fick jag honom väldigt fin och kändes kanon så det var bara att njuta under resten av lektionen. Han kan sina saker Fabbo Falcon!
 
Dagens huvudövning var ungefär likadan som jag hade ridit på ett söndagspass med liten ändring. Det var att rida en 20m volt och rida den 3/4 delar som "vanligt" och sisda 1/4 delen i skänkelvikning utmed voltspåret. På söndagspasset skulle vi rida skänkelvikningen på ett rakt spår sista delen.  
 
När vi var klara med skänkelvikningen skulle vi trava halva volten och sedan ner i skritt igen och sedan skänkelvikningen och därefter traven igen. Fabbo Falcon kändes jättefin i övningen. 
 
I och med att vi "bara" skulle skritta och trava så passade jag på att lägga upp stigbyglarna och rida utan under övningen vilket är bra för att "komma ner" i sadeln ordentligt. Ni som kan det här med hästar vet hur jag menar... :)
 
När passet började närma sig sitt slut så avbröt vi övningen på volten och gick direkt över till att rida på en mindre fyrkant och en kvarts framdelsvändning i varje hörnpassering. 
 
Där upptäckte jag en av mina "brister" dvs att när jag gör framdelsvändningen för höger skänkel så släpper jag vänster skänkel helt och då sladdar hästen ut sin bakdel åt vänster. När Malin (instruktören) påpekade detta så märkte jag själv att jag gjorde så och vips så blev allt så mycket lättare när jag "helt plötsligt" höll kvar skänkeln mot hästen i vändningarna. 
 
När Malin var nöjd med våra vändningar så fick vi en liten stund för oss själva att disponera fritt. Jag fortsatte lite till med vändningarna för jag var inte helt nöjd och när vi var det så fick Fabbo Falcon galoppera lite igen och han kändes sååå fin till höger och inte riktigt igenon till vänster så då lossade jag lite mer i hans vänstersida och ny galopp sedan till vänster och då var han lika fin där oxå! 
 
Under nervarvningen i trav sedan var han oxå jättefin men jag brukar ge lite längre tygel (ful ovana?) när jag travar av hästarna och då kröp Falcon upp ur formen lite och då var det bara att jobba ner honom igen...
 
Jag hade inte ridit hästen på mycket länge så detta var ju en positiv överraskning för när han går andra lektioner ser han så stel och tråikg ut att rida men han kändes kanon den här dagen!!
 
Avslutar med några bilder......
 
 
Ni som undrar vad det jag har på högerknät är ett knäskydd som man fäster ihop med kardborre och det är lite slitet så det kan släppa under ridningen så därför har jag tejpat det.

Kommentarer:

1 Elina:

skriven

Det där ytterbenet ja! Jag har själv problem med detsamma och får tänka lite extra på det med! ;)

Kommentera här: