4 januari...

Den här dagen tog jag ner båda ponnyerna till nya manegen.

L var först ut. Han travade på i ett friskt tempo och tyckte senare att det var helt okej att galoppera lite. I vissa fattningar så bockade han inte alls. Allt gick som på räls. :) Fick sedan skritta av lös. Denna gången tog jag med lite godis så att det skulle vara lättare att fånga in honom, vilket jag lyckades med. :) Han ville istället inte gå ifrån mig....

Sedan var jag inne och bytte ponny och V ifrågasatte varför han skulle gå på lina och ville bara sakta av hela tiden. När jag sedan var nöjd med honom så släppte jag även honom lös och hoppades att han skulle få lite mer fart. Å det trodde ni?!? Nähä, lille V tyckte det var mysigare att bara skritta omkring och nosa i marken i stället. När jag sedan smackade på och "jagade" honom kunde han tänka sig att trava eller galoppera en långsida innan han antingen stannade helt eller skrittade. Låg två bomserier utlagda utefter ena långsidan och vid den ena serien så hoppade han över den första bommen och tog sedan de andra två i ett språng. Han fick välja själv vart han ville gå och valde vägen över dom. Efter det så sprang han bara vid sidan om bommarna.

När man går ner till nya manegen så ligger det nästan alltid framme hindermaterial, antingen som nu färdiga hinder och bomserier eller bara allt i en stor hög i mitten av ridbanan. Jag flyttar inget så vill någon ponny hoppa över det eller trava över så får de välja det själva.

Imorgon lördag den 5 januari så blir det utsläpp av hästarna och mockning av boxarna. Sedan åker jag på släktmiddag på annan ort så då får dessa go ´a ponnyer vila hela dagen med hagvistelse som mest ansträngade uppgift. Det blir då heller ingen uppdatering av bloggen. Är åter på söndag med TVÅ pigga fräscha rapporter då jag även ska rida lektion igen.

Till ponnyägarna: Jag finns på fejjans chatt dygnets alla timmar så det är bara att skicka meddelande om det är något.

Ha en bra lördag allesammans så återkommer jag som sagt på söndag med nya fullmatade rapporter!

Kommentera här: