Torsdagspsset....

De senaste passen jag har ridit har varit på Topzy då det snart vankas tävling.

Kände att tisdagens tuffa pass för en annan instruktör gjorde rejäl nytta så det var bara att rida vidare med detta goa i ryggen.

Jobbade vidare på att få Topzy stabil i formen samt att jag ska bibehålla en bra sits dvs försöka låta bli att falla framåt. När jag får överlivet framåt så går hästen ur formen och jag får jobba ihop den på nytt.

Passets huvudövning var förvänd galopp. Vi skulle fatta galopp efter kortsidan och på mitten av långsidan, lägga en 15m volt och på nästa kortsida skulle vi vända halvt igenom och sedan rida resterande del av långsidan i förvänd galopp med avbrott innan hörnpassering.

Det kändes till en viss del att jag jagade Topzy lite grann men det var för att jag vet att hon har lätt för att gå ner i trav från galoppen. Slutar jag att driva galoppen ett galoppsprång, får jag avbrott direkt. Där försöker jag att få mig själv att tänka på drivningen så att jag inte får några avbrott när jag tävlar med henne. Fick till övningen 2 gånger riktigt bra.

I slutet av passet när man varvar ner hästarna i trav under lättridning brukar givetvis hästarna gå som allra bäst. Det är ju då som man gärna vill fortsätta rida i alla fall en timma till…

 

 

 

 

 

Kommentera här: