Tävlingsdax; Klubbmästerskap 8 december 2013

Idag var det ju dax för en av årets höjdpunkter; Klubbmästerskap i dressyr.( Filmlänk sist i detta inlägg)
 
Efter att ha förberett hästen med tvättning av svans samt flätande av manen var det nu dags för att rulla upp flätorna till knoppar samt borsta av hästen och fixa till svansen på dagens tävlingshäst Topzy.
 
Sedan var det dax för uppsittning och framridning.
 
Topzy kändes kanonfin på framridningen och hade man haft ett framridningspris så kändes det som att jag hade vunnit det....
 
När jag sedan kom in i stora manegen för att rida upp mitt program så tänkte jag: "-Hjälp!. vad folk det var på läktarna!!" Det var väldigt kul att det var sådant intresse för att se mig tävla men det var ju givetvis nervöst. Var ju tvingad att skaka av mig nervositeten och bara rida.
 
Innan jag fick startsignalen, passade jag på att rida några volter nere vid C där domaren satt med sitt bord, rödvit-rutiga duk och en plastväxt på var sida om domarbordet. Fick efter tävlingsstarten veta att Topzy var enda lektionshästen som "vågade" gå hela vägen ner till domarbordet dvs ner till kortsidan där de satt.
 
Själva programmet kändes väldigt bra att genomföra och i slutet är det en mellantrav på en långsida och när man ska passera kortsidan ska man göra halt precis framför domarbordet så missar jag den fullständigt. Troligen beror det på att jag blev väldigt nöjd över mellantraven jag hade ridit precis innan.
 
Resultat 162 p och 54%. Vinnaren hade "bara" fått ihop 58,5% så jag måste ha ridit väldigt bra den här gången.
 
Bortsett från den missade halten är jag väldigt nöjd med ritten på den här tävlingen.
 
Några bilder från tävlingsritten.
 
 
 
Filmen från ritten hittar du på nedanstående länk. 

Kommentera här: