Stallvärdspass söndag 29 december

Detta passet skulle jag rida med på en dressyrspecialgrupp där de vanligen är 3 ekipage. Efter att jag red Curre igår så då tyckte instruktören att jag skulle rida honom även idag. Ok, tänkte jag. Vi får väl se hur det går....
 
Curre är en väldigt tung häst som det känns att man har ungefär halva hästens vikt i tyglarna. Vi gick in i huvudövningen direkt och det var att vända upp på medellinjen och sedan rida två volter mot väggen; en åt vardera håll och sedan ut i motsvarande varv och sedan upp på medellinjen igen. Vi började med detta i skritt och sedan i trav och avslutade med att göra första volten i galopp. Resten av övningen gjordes i trav. 
 
Det var inte det lättaste att få Curre att bli rak på medellinjen och det absolut svåraste var att vända upp på medellinjen och inte komma över på fel sida av linjen. Där försökte jag flera gånger innan jag fick till det.
 
Vi avslutade passet med att ligga på en 20m volt och i denna volten rida en volt som är 8-10m i diameter och sedan ut på stora volten igen. Jag fick till några bra "små"volter men han är inte lätt Curre. Efter en stund skulle vi lägga en galoppskänkel och galoppera runt tills vi kom till punkten för den lilla volten i trav. Det sista vi gjorde innan vi skulle trava av hästarna var galopparbete runt fyrkanten och det var ju inte det lättaste med en häst som skyggar vid halva våran halva....så det blev att jag red på en större volt...
 
Är på det stora hela nöjd med Curre men ingen häst som jag rekommenderar att rida två dagar i rad då han är så stark att rida. Måste planera vägarna mycket mer än om man sitter på exempelvis Jonna, Topzy, Valle. När man ska vända upp på medellinjen ska man helst vända ett par meter innan för att inte hamna på fel sida om medellinjen.
 
Curre och min lilla medhjälpare till Lad och Viper
 
 

Kommentera här: