Stallvärdspass lördag 21 december - Allra första passet med Tennis

På morgonen när jag kom till stallet fick jag veta att favoriten Topzy hade gått mycket under veckan, hade till och med gått mest av hästarna. För att få ihop hästarna till lektionerna idag så fick Topzy gå två lektionspass till och jag fick prova för mig en ny häst - Tennis. Det är en av de nyare hästarna som kom i somras och dessutom blev årets häst på luciashowen.
 
Jag sadlade upp Tennis och han är helmysig att hålla på med. Lägga på sadeln var väl inte så populärt men han vet ju att han inte kommer undan. Sedan in i manegen med mig med både sporrar och spö som jag lite senare fick lägga ifrån mig för att han kändes lite för pigg. Även sporrarna åkte av men kände sedan att jag inte skulle ha gjort det för att när jag kom längre in i passet fick jag helt plötsligt börja driva som en galning. Då lärde jag mig att ta aldrig av sporrarna på honom för man behöver verkligen dom senare i passet.
 
Började passet med att rida mest på fyrkantspår och lite volter i traven så han fick värma upp i lugn och ro utan att jag krävde något vidare av honom.
 
När jag sitter på en "ny" häst, är jag alltid nervös för galoppen och det var jag även denna gång men det gick bra. Kände ganska omgående att han jobbade på bra med sin rygg och kändes kanonfin i formen.
 
Efter att ha fått vila lite på lång tygel så började jag jobba honom med lite skänkelvikningar och en stund senare gick jag in på övningen som jag ridit nu de två senaste gångerna på mitt ordinarie pass. Dvs börja med att vända upp på medellinjen sedan höger (eller vänster) och rida hörnpasseringen och sedan rak linje eller skänkelvikning in mot mitten och volt mot väggen. Avslutar övningen med att rida en diagonal mot nästa hörn och sedan hörpassering och börja om på nytt igen.
Jag testade Tennis genom att ta galopp på medellinjen och i slutet av linjen hade han flyttat sig ca 4-5 m åt höger fast jag la på högerskänkeln för att hålla emot. Visste inte hur jag skulle göra för att lösa det problemet så jag la ner det istället. Gick över till skänkelvikningar i skritt som jag sedan varvade med lite galopparbete där jag tyckte att han kändes allra bäst på. Testade honom på framdelsvändningar och de kändes bra :) Efter detta så kändes han nöjd så då avslutade jag honom och då hade jag varit igång i nästan en timma. 
 
När jag hade skrittat klart och skulle sitta av bad jag en kompis att ta några kort på oss innan avsittning och nedastående bild var den bästa på oss.
 
Jag vet att vänstertygeln är lite slak men det berodde på att han viftade med huvudet medan vi tog korten.
 
 

Kommentera här: