Ordinarie ridpass torsdag 5 december med vikarie

Kommit hem från ridhuset och kvällens ridlektion där vi idag hade vikarie.
Jag behöver väl knappast säga vilken häst jag red..... (Topzy) 
Hon kändes kanon idag och var hur fin som helst.  

När man har en vikarie så är man inte van med hur den instruktören har sina upplägg av lektionen. Idag började vi riktigt basic. Dvs började med skritt - halt och senare trav med skrittövergångar ganska tätt inpå varandra och så lite krav på formen osv som möjligt i början av passet.
 
Senare i travarbetet skulle vi rida lätt på långsidorna och sitta ner på kortsidorna osv, osv. Därefter galopparbete och jag ville ha lite fart på Topzy så hon fick galoppera på ganska friskt på långsidorna.
 
Efter lite vila på lång tygel så skulle vi igång igen i trav och när vi kommit ganska långt in i passet skulle vi ändå in i lättridningen och ganska snart efter så var det ny galopp och nu tänkte jag att jag skulle ta det lite lugnare men så kommer jag ut på en långsida och Topzy laddar för att öka lika mycket som i förra varvet..... Kul när det blir lite fart i "tanten".....

Dagens huvudövning var delar ur LB:2 programmet. Vi red 15m galoppvolten i trav och ridvägen "vänd rätt över". Några uppriddningar på medellinjen och jag fick till de så bra att vikarien sa jag hade haft de bästa uppridningarna hittills. Inte konstigt med tanke på söndagens tävling....

I slutet av passet när vi travade av hästarna var Topzy kanonfin,   Jag satt och njöt i fulla drag!
 
 

Kommentera här: