Lad och Vipers dagbok 30 december

Lad: lämnar över tangentbordet direkt till min skötare...
 
Idag var det ju en vanlig vardag så stallpersonalen skötte om mockning samt ut- och insläpp av honom. Viper har sina "egna" rutiner.
 
Jag och Michelle tog med oss båda två ner till nya manegen samtdigt. Sedan hade vi oxå hjälp av Michelles hästvana mamma. 
 
Första ponnyn på longerlinan var Viper och han hade mycket krut. Galoppera var det roligaste på hela passet tyckte han och gick själv över i galopp direkt. Jag lät honom galoppera lite lugnt till en början. När han galopperat en stund så fick han öka tempot lite grann. Efter ett rejält galoppass i båda varven, var det dax att byta till Lad.
 
Han (Lad) var väl inte så sugen på att arbeta på lina idag men han fick vackert göra det iallafall. Lät honom springa på i trav och galopp i ca 5 min och sedan ett snabbt varvbyte och ytterligare 5 min. I slutet av detta passet, fick jag börja driva på honom med longerpisken för att han ville inte galoppera mer då han började känna sig trött. Han fick ändå galoppera en stund till. När jag var nöjd med honom och han inte bröt av från galopp till trav hela tiden så fick han trava av och sedan skrittas av en stund innan vi gick tillbaka till stallet.
 
Medan jag longerade Lad så slängde jag upp Michelle barbacka på Viper och jag satte en skrittuppgift (göra halt vid varje bokstav) på henne som hon skulle jobba med under tiden Lad fick jobba på linan.
 
Imorgon nyårsafton och båda hästarna ska motioneras som vanligt.
 
Godisgrisen Lad
 
 
 

Kommentera här: