Extra pass söndag den 22 december - markarbete med Alonzo

Detta passet som jag red som ersättare för en annan ryttare skulle vi ha markarbete. Det visade sig att instruktören hade lagt upp bommarna på skållor på hinderstöd. Visserligen väldigt lågt men för mig såg det vrålhögt ut. Ni som känner mig vet ju att jag är grymt hopprädd efter en avfallning 1997 som har satt sig stenhårt i huvudet på mig.
 
Jag försökte ju för några år sedan hoppa med både Jonna och Falcon. Trillade av båda hästarna och efter avfallningen från Falcon bestämde jag mig för att lägga ner hoppningen för gott. Har nu varit med på några lektioner med markarbete och det har gått väldigt bra men kände att jag ville fråga/be instruktören om han kunde lägga ner hindren på marken när jag red första varvet, Vet dock vad jag skulle fått för svar.... (vem vill vara en fegis?)
 
När det var min tur att rida an på hindren så lyste det skräck ur mina ögon och jag var väl stel som en pinne i hela kroppen också, tog det givetvis i trav för att ta det lugnt för att träna mitt mentala. Fick oxå veta efteråt att jag slutade att andas medan jag "hoppade". Ju fler gånger jag kom på detta, desto mer avslappnad blev jag. Sista varvet som då var 4 hinder vi skulle över, började jag i trav och efter första hindret så gick Alonzo över i lugn fin galopp och jag kände: "- Varför inte fortsätta i galopp??" så då gjorde jag det och det blev ännu bättre, Jag var dock lite dålig på att hålla gång galoppen i svängen så jag fick ta hinder nr 3 i trav ändå. När jag nu var så nöjd med dessa 3 hinder, glömde jag att hoppa sista hindret. Gjorde inget men nu var jag rejält taggad för hoppning. Detta var väldigt skoj igen. 
 
Skriver detta dagen efter och jag är fortfarande väldigt sugen på dessa små hinder, så det skulle inte förvåna mig att jag inom ett år startar en klubb/blåbärstävling i hoppning.
 
 
Jag och Alonzo på ett annat pass
 
 

Kommentera här: