Ridpass under vecka 34!

Tisdag

Jag gjorde ett ”gästinhopp” i en H2:a i tisdags då en elev inte kunde komma. Hästen jag fick rida var Salvador som jag hade på dressyrkursen i slutet av juli.

De ska ha hoppning gången efter så då var fokus på 2 puktsitsen och 3 punktsitsen. Skillnaden mellan dessa olika ”sitsar” är hårfin tycker jag. När jag började rida i slutet på 1980-talet så hette det fältsits.

Med tanke på mina knän som inte alltid mår så bra, kan jag inte rida med såpass korta stigläder så att man kan stå i 2punktsitsen någorlunda vettigt. Nu blev det istället ”dressyrläder” och stå så gott det gick. Det kändes bra ändå tycker jag.

Vi avslutade passet med lite galopparbete och då skulle vi göra fattningarna från trav. Salvador (Salvis) var verkligen på hugget den här kvällen. Han tyckte att det var så roligt att få galoppera att han bokstavligen kastade sig in i galoppen. En av gångerna kändes det som att jag skulle åkt av då jag inte var beredd.

Är nöjd med Salvis på detta passet och syftet med detta var att en annan instruktör än min ordinarie skulle få se lite hur min sits är och göra en del korrigeringar. Just den här hästen vill visst sätta mig lite framåtlutad utan att jag märker detta. Fick då givetvis tänka på detta lite extra!

 
Torsdag
 
Den här dagen var det mitt ordinarie pass i dressyrsprecialen. Häst den här gången är min "tävlingshäst" Valle. Vi red på volterna och stundtals skulle vi rida den här volten som en fyrkant och sedan återigen som volt. Vid ett tillfälle när jag skulle göra en övergång mellan galopp till trav så fick jag till den nästintill perfekt och det kändes hur bra som helst. Hoppas bara att jag lyckas få till det på dressyrtävlingen den 8:e september....
 
Lördag
 
På min stallvärdsdag så blev det att jag red med H4:an på deras lektion (för denna veckas stallvärdsridning). Den här dagen var vi 11 st och då fick vi rida på 60 bana för att alla skulle få plats. Tyckte ändå att det var trångt då jag är van vid att man är max 6 st och oftast varit ännu färre.
 
Efter sedvanlig framskrittning så skulle vi i traven rida 3 megastora serpentinbågar över medellinjen och i varje båge lägga en ca 15m volt i diameter. Gick ganska bra med Topzy som jag hade på detta passet. Sedan i galoppen delade instruktören upp oss i 3 grupper och vi skulle vara på 3 20m volter. Jag hamnade på mittenvolten och den kändes minst och egentligen farligast att vara på då man hade hästar på båda sidor om sig. Gick ändå ganska bra tycker jag.
 
När framridningen var avklarad var det dax för den sedvanliga skrittpausen. När den var klar fortsatte passet i skritt då vi skulle träna på framdelsvändningar runt koner, På tillbaka vägen som var en hel långsida skulle vi rida travövergångar men det var svårt att få till det när vi var så många.
 
Är ändå nöjd med passet och Topzy kändes bra.
 
Söndag
 
Ikväll red jag det stallvärdspasset som jag skulle ridit förra veckan. Salvis (Salvador) blev hästen för kvällen och allt kändes jättefint och jag kunde sitta ner mer i traven än vad jag har kunnat tidigare.
Jag satt visst och drog upp axlarna lite så jag hade lite problem att släppa ner dom, men blev bättre på slutet. Övningen vi skulle göra var att rida på A och C volterna samt en volt vid E. Först skulle vi trava alla volter under lättridning UTOM volten vid E då vi skulle sitta ner i traven. När vi skulle lägga in galoppen så skulle vi i vänstervarvet trava C volten och ur den galoppfattning och galoppera till E där vi gör ett avbrott till trav och travar volten vid E under nedsittning och när man kom ut på spåret igen så ny galoppfattning och galoppera ett (eller flera) varv på A volten och sedan trav under lättridning ner till C volten och börja om igen. I andra varvet skulle vi galoppera hela A-volten och sedan trav ner till E-volten galoppfattning och galoppera E-volten och sedan trav ner till C-volten och en ny galoppfattning där oxå och galoppera ett varv där med och sedan trav under lättridning upp till A igen.
 
Är nöjd med detta passet då jag nu har hittat lite mer "knappar" på Salvis.
 
Mest nöjd under den här veckan är torsdagspasset med Valle då jag fick till den där övergången mellan galopp och trav nästintill perfekt. Den "karamellen" suger jag på än....
 
Tisdag och Söndagspass med Salvis (Salvador)

 
Torsdag med Valle...
 
Gammal bild på mig och Topzy (lördagspasset)
 
 
 

Kommentera här: