Terminsstart på Dressyrspecialen, Borås Ridhus

Från och med den här terminen har min lilla goa dressyrgrupp på lördagarna lösts upp pga för få elever. Som minst var det "bara" två elever i gruppen när jag inte kunde vara med pga alla medicinska bekymmer jag har haft under det senaste året. Men nu känns det som att jag är "fit for fight" igen!!
 
Just för närvarande har jag lite bekymmer med ena foten då iaf ett ligament har gått sönder då jag har trampat väldigt snett två gånger på några få dagar under sommaren. Rider givetvis ändå!! Mer om detta finns i inlägget "Fotskadan".
 
Nu till kvällens ridpass. 
 
När jag är på väg dit och under hela dagen iofs har jag tänkt att jag skulle få Salvador som jag ändå tyckte gick väldigt bra på tisdagens pass på dressyrkursen... men icke sa nicke, blev istället Valle. Ok, tänkte jag, det blir bra det med :) 
 
Hästarna står nu återigen i tävlingsstallet då lektionsstallet är under ombyggnad. Alla hästar ska få boxar :) 
 
Efter uppsittning och en stunds framskrittning på lång tygel så var det dags att korta upp tygeln och börja jobba hästarna lite grann. Jag och Valle hittade varann direkt och han började jobba fint i formen från första början. :) Han kändes så här fin passet i genom och i galoppen var det fredagsmys på hög nivå. Jag bara satt i sadeln och bara njöt medan han jobbade på duktigt under mig. Visserligen lite stel i början men det avhjälptes med lite skänkelvikningar. 
 
Vi började med skritt - halt övergångar. Medan vi travade fram hästarna skulle vi lägga in skritt - travövergångar. Sedan skulle vi gå in på två 20m volter (till en början i skritt) där vi till en början flyttade hästarna lite grann på voltspåret och sedan var det dags för "fredagsmyset" i galopp. På min volt var vi bara 2 st och på den andra var de 3 st. 
 
Det sista som var kvar av passet ägnades åt skänkelvikningar på båda diagonalerna. Först skulle vi rida en rak linje till mitten av ridbanan och sedan skänkelvikning resten av diagonalen, allt i skritt. Sedan när ridläraren var nöjd med det så skulle vi trava av hästarna i båda varven och Valle kändes jättefin. 
 
Supernöjd med detta passet!!! Längtar redan till nästa torsdag då jag har nästa lektionspass.....
 
Valle och jag i galopp!!
 
 
 
 

Kommentera här: