Stallvärdspasset....

I och med att jag har svårt att passa ihop gymträning med två ridpass i veckan så fick jag iaf den här veckan rida ett pass för mig själv (utan instruktör) men en instruktör kom och tittade till mig under passet.

 

Hästen jag fick sitta upp på var Räbell och han har jag endast suttit på en gång tidigare. Det var dock så längesen att jag knappt kommer ihåg det, så jag gissar på att det är säkerligen runt 2 år sedan. Det är riktigt kul att få sitta upp så här på en nästintill okänd häst och rida ett pass helt själv. Upplägget jag hade var att börja med mycket skritt för hästen hade stått inne så gott som hela dagen och sedan börja med lite trav.

 

Traven märkte jag att det var hästens sämsta gångart då han gärna ville få sin framåtbjudning uppåt istället för framåt. I det här läget måste man vara väldigt försiktg så att man inte håller balansen i tygeln för då spänner han sig och då går framåtbjudningen än mer uppåt. Sitta ner i traven är dock ingen rekommendation på den här hästen.

 

När jag skulle ta första galoppen så fick jag samma resultat där, dvs han tog framåtbjudningen uppåt istället för framåt så då fick han galoppera lite högre tempo på en långsida och hej å hå vad det blev skillnad sen. :) Den framåtbjudningen jag fick av den här galoppen kunde jag sedan rida på resten av passet. Super!!

 

Med framridning avklarad så blev det skrittövningar i form av skänkelvikningar och volter. Varvade lite grann sen med trav och galopparbete men mest galopparbete. Dock i korta perioder.

 

Varvade under resten av passet mellan skritt och galopparbete men efter att instruktören varit inne i manegen och hälsat på så tog jag några diagonler i skänkelvikning i trav under lättridning. Det var dock inte det lättaste att rida skänkelvikning på detta sätt men det gick iaf. 

 

När jag var nöjd med hästen så fick han trava av och sedan skrittade jag ner till tävlingsstallet och ställde in honom.

 

Det som jag har märkt på den här hästen är att om man ska få honom att gå mer framåt än uppåt så är det en galopp i början av passet i ett lite högre tempo än normal arbetsgalopp och det kan du sedan rida på i resten av passet. :) Blir han ändå studsig och omvandlar sin energi uppåt så är ryttaren i obalans och själv studsar mycket (under nedsittning) i sadeln när hästen travar. Med detta sagt så känner jag att Räbell inte är en häst för mig.

 

Avslutar detta inlägg med två bilder på Räbell. Ett i stallet och ett på lektion...

  

Kommentera här: