Dressyrkurs på BFK 29-30 juli 2013

Jag hade skrivit upp mig för den här kursen för ett bra tag sedan och då hade jag valt hästen Topzy.
 
Men efter det så blev jag fäst vid Valle
 
så jag ville gärna ha honom men i och med att det var en annan som hade önskat honom så då fick jag ta något annat och då sa jag att jag vill ha något "självgående" ni som kan det här med ridning förstår vad jag menar.... Blev då tilldelad Salvador (Salvis) som jag bara har suttit på en enda gång tidigare men det var grymt längesedan. Tänkte då hur 17 ska detta gå.....??
 
Hästarna står ännu i tävlingsstallet då lektionsstallet ska byggas om innan de flyttar tillbaka dit igen, så det var bara att kånka ner utrustningen dit.
 
Salvis har thidermanntygel men den satte jag bara runt halsen på honom för jag ville prova utan direkt för att se hur det går. Visserligen kände jag mig som en nybörjare stundtals men i slutet av passet som vi skrittade väldigt mycket på i början för att det var första passet hästarna gick efter sommarbetet, fick jag honom väldig fin i formen, dock i skritt och i vänstervarvet i trav. 
 
På första lektionen så red vi mycket övergångar mellan skritt - halt - skritt och skritt - trav - skritt mycket bra lydnadsträning för hästarna. Avslutade passet med galopp och Salvis ville bara galoppera mer och mer, tyckte det var riktigt lajbans att få komma igång och jobba igen :) 
 
Till andra passet satte jag istället på Salvis en martingal för att eventuellt bromsa huvudet på honom om han fick det för högt. Annars så gjorde den ingen verkan. På detta pass var det oxå mycket skritt men då blev det en övning i form av volter och skänkelvikningar. Den här gången skulle vi oxå lägga upp stigbyglarna framför sadeln. Salvis kändes fin i denna övningen och vi fick till några riktigt fina skänkelvikningar. Det är inte lätt att sitta upp på en "ny" häst eller en häst som man inte suttit på väldigt länge som det nu var för mig. Det tar ju ett tag att lära känna hästen och hitta "knapparna" på den. 
 
Jag var dock tveksam att fortsätta med Salvis efter första passet men blev övertalad att göra det ändå och då fick jag till det riktigt bra på andra passet då jag till och med lyckades sitta ner på honom i traven utan att känna att jag skulle skumpa av honom. Galoppen blev oxå väldigt fin då jag även här lyckades komma ner i sadeln mer än dagen innan. Nedvarvningen i trav blev alldeles lysande på detta passet då jag fick honom superfin i båda varven. :) Är supernöjd med detta pass!!
 
Jag och Salvis på väg tillbaka till tävlingsstallet efter avslutat ridpass.... (Det regnade vid fototillfället, därav "prickarna" på bilden)
 
 

Kommentera här: