Dressyrspecialen 12 maj 2012

Även denna lördagen fick jag rida Topzy och med tanke på att jag blev så trött efter förra veckans dubbelpass har jag bestämt att jag bara ska hålla mig till ordinarie pass ett tag framöver. Något pass under veckan kan det bli istället men inga dubbelpass.

Till passet

Den här gången fick vi rida fram självständigt (tjohooo, vad kul !!! ) och det får vi inte göra särskilt ofta nu när vi har bytt instruktör så jag tyckte det var kanon.

Topzy kändes superfin under hela passet och redan när jag skrittade fram henne började jag undra om det verkligen var Topzy jag satt på för att hon trampade på som aldrig förr. Givetvis mycket positivt! Fick då veta att hon tidigare i veckan hade fått ett ryck i veckan och varit sprallig på en lektion och sedan varit så här pigg efter det. Ljuvligt tycker jag. :)

Till huvudövningen

Målet med dagens övning var att vi skulle göra bakdelsvändningar. Började med att skritta alt trava upp på medellinjen till X och sedan ner i skritt och sedan göra en liten volt till höger och sedan direkt till vänster som sedan skulle bli mindre och mindre. Till slut var vi nere på bakdelsvändningarna.

Avslutade passet med att öka och minska volterna i trav med lite galopp emellanåt innan nervarvningen i trav. Skrittade därefter ut en liten kort sväng inan vi hoppade av hästarna.


Kommentera här: