Tävlingsdax!

Ja, då var det dax för tävling! Förväntar mig att mobilen ska väcka mig kl 05.50 (som den gör alla dagar i veckan) och den dagen gjorde den inte det för att vi gick över till sommartid och klockan flyttades fram en timma. Gissar på att mobilen ändrade själv klockan runt 06 och då blev ju klockan 7 direkt.

När jag vaknade kl 7 och inser att det är "bara" 40 min kvar innan jag måste åka.

Jag startade som nr 2 i klass 3 LB:2. Det var först 7 st starter i klass 2 LB:2 för ponny, så jag behövde vara i stallet vid 8 för att kunna börja rida vid 9.

När jag kom till stallet så tittade jag till Diler för att se hur knopparna satt efter gårdagens flätande och knoppande. Det såg bra ut men när jag tog ut honom så fick jag iaf rätta till 2 st knoppar.

Gick ner till nya manegen och satt upp ca 9.15. Efter att ha skrittat fram så började jag jobba honom i skritten med kvartsvändningar på framdelen, skänkelvikningar och lite sluta samt öppna. Detta höll jag på med i ca 20 min innan Diler fick ta sitt första travsteg. Jobbade honom först på stora volter och serpentinbågar så att han skulle komma igång ordentligt först innan jag började kräva lite mer av honom. Växlae skritt och trav en del. Galopparbetet fick vänta tills jag kom upp till lilla manegen då där den ordinarie framridningen var.

Han kändes väldigt fin under framridningen men när vi kom över till tävlingsbanan så är ju Diler inte van vid dressyrstaketen men han accepterar att dom står där utan att han studsar till för dom.

Det var start innifrån banan den här gången och jag började direkt att rida neråt domaren i höger varv utefter staketen och tog en 10m volt framför domaren för han har reagerat lite för domarbordet men ingenting den här gången. Sedan red jag upp till A igen och väntade på att få startsignal och jag tyckte att det tog en evighet. Nervös? Nej, inte nu längre. Nu sitter jag istället och rider som inget har hänt, har det gjort det? Nej, jag vet inget iaf.

Äntligen får jag startsignalen och får börja programmet. Det jag kan nämna om programmet är att Diler blir rädd för något på första galoppvolten vid P och i övrigt så känns han väldigt fin. Att få honom lika fin på en tävlingsritt än vad man kan få under en "vanlig lektion.

Tyvärr så är filmen lite suddig på sina håll men det är inget jag kan göra något åt så det får ni ha överseende med.

Resultat 52,33% och det blev en andra plats. :)

Kommentarer:

1 Myran:

skriven

Vad hette domaren?

2 Myran:

skriven

Hej! Är du intresserad av ett länkbyte? Jag skriver ett par rader om din blogg och länkar om du gör det samma för mig? Vore roligt och jag har ett hundratal läsare i alla fall som det når ut till =) Ha det fint!

3 Helen:

skriven

Johanna "Frasse" Näshammar var domare

4 anna:

skriven

Han blir ju inte alls rädd. Det var ju du som tappade balansen.

5 Helen:

skriven

Hej Anna! Jo, han blev rädd och därför tappade jag balansen. Jag var inte beredd på att han skulle göra så och då kom jag ur balans. Enligt domaren så var det fler hästar som reagerade på samma sätt.

Kommentera här: