Söndagspasset.....

Idag var det andra och sista passet i H2:an som jag skulle ersätta en elev som skulle vara uppe i Dalarna och på Vasaloppet i tvä veckor.

På programmet idag var det hoppning och för er som inte känner till mig, kan jag berätta att jag har lagt allt vad hoppning heter på hyllan och rider endast dressyr. Inget bomarbete? Jodå, bommar på marken kan jag rida på men inte mer än så och orsaken är en ryggskada jag fick 1997 efter en avfallning i samband med hoppning.

Så på dagens pass var jag med en stund på framridningen som gick i högt tempo. Sedan gick jag ner på andra halvan av ridhuset och hade lite egen ridning där.

Började med att ge Diler en paus och sedan blev det lite skritt arbete i form av skänkelvikning in på hörnlinjen, på mitten en åttvolt och sedan en ny skänkelvikning ut till fyrkanten igen och sedan samma sak på andra sidan. Sedan samma övning i trav. När jag var nöjd med det så började jag rida LB:2 - programmet som jag ska tävla på den 25:e mars. Kom dock inte så långt på det för att jag inte hade kollat på det tillräckligt mycket innan detta pass. Morr på mig själv!

Tog istället lite galopp som lite variation och sedan började jag med framdelsvändningar. Red på en mindre fyrkant där jag gjorde en kvarts framdelsvändning i varje hörnpassering. Bytte sedan varv och gjorde det en stund där oxå. Efter det så red jag lite på en åttvolt i skritt och sedan även i trav. Tog ytterligare lite galopp och försökte mig på en serpentinbåge med tre bågar i galopp med bibehållen vänstergalopp i mittenbågen. Första försöket gick det inte så bra men gick mycket bättre på andra...

När jag sedan travade av honom så var han mycket finare i vänstersidan än vad han var på gårdagens pass. Han kändes jättefin passet igenom. Sedan är det ju nyttigt att få rida lite själv oxå för det gör man ju när man ska värma hästen inför tävlingar.

Att han har en thidermann-tygel runt halsen är för att han skulle gå lektion direkt efter att jag var klar med honom. Jag brukar inte ens sätta på den i vanliga fall....

Dagsfärsk bild på mig och Diler

Kommentera här: