Extra ridning torsdag 15/3 2012

Ikväll ersatte jag en ryttare i H5:an. Fick hästen Räbell som jag suttit på endast en gång tidigare.

Sedan jag senast red honom så har han fått en thiedermann-tygel. Tidigare hade han "bara" martingal som hindrade honom från att slå upp huvudet allt för högt.

Vi började med att rida serpentinbågar i skritt redan när vi hade tagit tyglarna och vi skulle även lägga in volter i bågarna vid behov. Sedan var det dags för lite travarbete fortfarande på serpentinbågarna och en stund senare även galopparbete på volterna (A och C)

Huvudövningen var skänkelvikningar. Vi skulle börja långsidan med att lägga en 8-10m volt i hörnpasseringen och ur den direkt skänkelvikning in några meter och sedan rakrikta och direkt ut igen. Sedan en ny skänkelvikningsbåge innan nästa hörnpassering kommer och då en ny volt på 8-10m.

Räbell är en häst som gärna tar sin energi mer uppåt än framåt men stundtals tyckte jag att jag lyckades få honom att trava någorlunda bra framåt. Givetvis mkt beröm för det. Skänkelvikningarna lyssnade han bra på. Man fick ju vara snabb för att hinna med dessa två "skänkelvikningsbågar" innan nästa hörn och nästa 8-10m volt. Formen är oftast bäst på honom i volterna och i vänster varv. I höger varv vill han själv förböja sig till höger och jag vill oxå förböja hästen till höger.... kanonfin kombination!! :).

Blir säkerligen bättre nästa gång då jag lär känna hästen mer och mer för varje gång jag rider honom.

Sätter in samma bild på honom som senast. Ska försöka få tagit några fler bilder på honom....

Kommentera här: