Extra pass 3 (på endast 4 dagar....)

Jag red ju som bekant två extra pass i söndags och idag (torsdag) åkte jag till stallet som vanligt och tänkte titta på lektioner och umgås med mina goa vänner som rider i grupperna.

Mellan två lektioner fick jag veta att det var en som hade ringt återbud till sista passet (H5:an) och hade sagt på telefonsvararen att lilla jag fick ta lektionen om jag ville. Var dock tveksam först då det skulle vara hoppning och att hästen till mig heter Pontiac som jag endast ridit en enda gång tidigare, dock väldigt längesedan.

Bestämde mig sedan för att rida efter att ha kollat med instruktören att det var okej att jag red honom större delen av lektionen för mig själv på privatsidan i manegen. Var med på framridningen då det pågick privat dressyrträning på andra halvan och när framridningen var klar så var oxå dressyrträningen färdig så då gick jag över dit med färska tips från ridläraren.

Jag fick tips på att rida mycket i skritt och rida framdelsvändningar, skänkelvikningar, halter mm. Tog lite trav och galopp emellanåt för att få lite variation i arbetet.

Som sagt var det väldigt längesedan som jag red den här hästen och det är ju alltid lite svårare att sitta upp på en "ny" häst.

Jag började det egna passet med att rida framdelsvändningar i kvartsvändningar på ett litet fyrkantsspår och sedan varvade det med skänkelvikningar i skritt på både diagonaler och hörnlinjer. La även in lite halter då och då. Sedan var det dags för lite galopp i vänstervarvet i och med att det inte blev någon vänstergalopp på den gemensamma framridningen. Där var han riktigt fin, gick bra i form och jämn i takt och tempo. Traven var däremot något jobbigare; antingen så gick han fint i form och travade nästan på stället eller hade mer tempo och huvudet i vädret och sänkt rygg. Det blir ju så mkt studsigare när hästen går så än när den går med huvudet neråt och jobbar med sina ryggmuskler. Får ju dock komma ihåg att jag "bara" suttit på honom endast en enda gång tidigare.

Ska ge honom en chans till på min ordinarie dressyrlektion vid något tillfälle då det inte är någon tävling inom snar framtid....  Nästa dressyrtävling är den 25 mars och då ska jag rida LB:2 med någon av Diler, Topzy, Jonna eller Norbert. Får rida denna och nästa lördag först och sedan så bestämmer jag mig för vilken häst jag ska tävla sedan. Vill ju givetvis rida hästen dagen innan tävling och helst någon mer gång innan. Heter hästen ex Topzy så behöver jag inte rida henne alls utan kan bara sitta upp och tävla med henne direkt. De andra tre så är det bra att få känna lite mer på dom innan.

Pontiac

Kommentera här: