En händelserik dagen före tävling....

Dagen började med att jag tog en sväng ner till stan för att handla lite lunch. Sedan till ridhuset där jag först städade ur mitt skåp och sedan hjälpte jag nybörjarna med sina hästar och när de hade ridit färdigt var det direkt dax för mitt gäng att sitta upp.

Från o med idag så har vi fått en ny instruktör för att min ordinarie har gått på mammaledighet. Med det så har vi även på prov flyttat lektionen från 13.55 till 11.55. Kändes dock lite konstigt att inte gå upp till ridhusets restaurang och käka lunch, utan sitta upp på häst istället.....

Ridpasset
Vi började passet med att skritta ut en kort sväng som lite framskrittning i det fina vädret. Sedan åter till manegen och jobba hästarna som detta pass oxå fick bli genrep inför morgondagens klubbdressyr-tävling.

Började arbetet självständigt så att vi fick hästarna varma. Sedan var det gemensamt på stora mittvolten där vi red i trav och en övergång till skritt på två ställen per varv. Sedan gick vi över till lite skänkelvikningar och varvbyte samtidigt. Vi skulle då i exempelvis i vänstervarv flytta hästarna mot medellinjen och sedan vända ut mot höger för att komma ut i högervarvet.

Nästa övning efter att ha gjort dessa skrittövergångar i båda varven var att vi skulle galoppera på en 15m volt. Vi behövde träna på det inför morgondagens dressyrtävling. Efter den övningen var det dax att avsluta hästarna i trav under lättridning. Han kändes lika fin idag som han gjorde igår på happy hour. Diler skulle gå lektionen efter så jag gick och åt min medhavda lunch direkt efter passet.

Efter att alla lektioner var klara så var det dax för 10 st ponnyhästar att jobba ett extra pass. Det var ett barnkalas som skulle rida och jag var så snäll att jag hjälpte den här instruktören med gruppen. Samtidigt så pågick det löshoppning i lilla manegen. Detta gjrode jag medan Diler stod och mumsade på sin lunch.

Sedan var det dax för putsning av träns och det blev kanonbra.


Det var så många startande på den här dressyrtävlingen att de tvingades lägga LC-klassen redan idag. Medan den pågick så passade jag på att knoppa Diler, när det ändå var relativt lugnt i stallet. Han var så snäll idag att han tillät mig att få fläta svansen så när jag tar ur den imorgon kommer den att bli kanonfin.

Nä, nu är det dax att besöka sängen och invänta John Blund.

Kommer förhoppningsvis ett nytt inlägg imorron eller inom de närmaste dagarna om morgondagens tävlingsstart.

God natt alla mina goa vänner!!!

Kommentera här: