Dubbelpass med H4:an och dressyrspecialen 3/3

Det var en i min grupp som inte kunde rida idag och den här eleven rider alltid dubbelpass så jag nappade direkt på att ta H4:an och så fixade jag en ersättare till dressyrspecialen.

H4:an

På detta pass så fick jag en häst som jag aldrig tidigare ridit; RÄBELL. När jag sett honom gå lektioner så har han gått stundtals som en giraff, huvudet rätt upp och med sänkt rygg. Går därmed med martingal. Nu när jag red honom så fick jag inte den känslan att han körde upp huvudet så högt. Bara att han gick "som vanligt" med det när jag red på raka spår och när jag red på volterna så var han fin i formen, kanske till o med att han stundtals krullade ihop sig.

Dagens huvudövning var bakdelsvändningar men vi skulle börja med en snurrig övning där vi skulle lägga 4 10-12m volter per varv dvs i varje hörnpassering. Där tycker jag att Räbell gick riktigt bra på volterna. Det som var svårast på den här övnigen var att få Räbell att bibehålla formen på rakt spår.

Bakdelsvändningarna började vi med att rida stora volt tillbaka och sedan minska dom successivt till att göra riktiga bakdelsvändningar i slutet. Skulle strax innan vändningen rida hästarna med tagen bakdel dvs sluta och ur slutan vända runt hästen i bakdelsvändningen.

För att det var första gången jag satt på Räbell är jag väldigt nöjd med honom. Kan mycket väl ge honom en chans till att se om det kan bli ännu lite bätte.

Dressyrspecialen kommer i ett eget inlägg annars blir detta inlägg så långt....

Räbell i sin box.....

Kommentarer:

1 Annika:

skriven

Hej! Hoppas verkligen du ger honom en chans till :)

Jag ägde honom från -02- 09 han har en speciell plats i mitt hjärta. Trivs han bra på ridskolan?

Vore kul med lite mer info om hans nuvarande liv.

2 Helen:

skriven

Hej Annika. Webmaster av den här bloggen vid tangenterna. Jag känner inte Räbell så mycket än att jag kan ge dig så mkt info just nu. Du kommer vid tillfälle att få ett personligt mail av mig med info om honom. Känner du igen honom på fotot jag nyss lagt ut?

Kommentera här: