Dubbelpass med H4:an och dressyrspecialen 3/3

Dressyrspecialen

Till detta pass skulle jag ha Diler som stod i stallet. Med tanke på att jag hjälper till en del vid uppsittningar och i stallet med hästarna före och efter ridpass så fick jag fullservice själv idag och det är jag ju inte riktigt van vid....  Behövde göra ett ärende mellan passen så när jag kom tillbaka, var det bara att sitta upp på Diler och Räbell hade de tagit in i stallet åt mig. Tack alla inblandade.

Vi skulle börja idag med ett "block" på programdelar ur dressyrprogram och i och med att våran ordinarie instruktör hade dressyrläger, fick vi en vikarie och det var ingen dum ersättning :). Huvudövningen bestod i att rida upp på medellinjen och på X eller G göra halt ifrån trav som är den gångart som används i inledningen av dressyrprogram.

Framridning

Dagens framridning var gemensam och det var likadant som i H4:an precis innan. Skillnaden var dock att vi skulle rida på mindre volter i hörnen. Storleken skulle endast vara 8m och det är ju inte så stort när de minsta volterna i programmen är 10 m. Vi började i skritt för att hitta hästarnas form på volterna och att de får skritta fram ordentligt. Sedan trav under lättridning och fortsättning på övningen och efter varvbyte så skulle vi lägga in galopp på långsidorna. Efter att ha gjort det några gånger åt båda hållen så var det dags för huvudövningen.

Huvudövning
Då skulle vi börja med det som jag nämde tidigare i detta inlägg dvs att rida inledningen på dressyrprogrammen. Skulle vända upp på medellinjen ifrån A (som man även gör i programmet) och trava fram till X eller G och göra halt. Det vi skulle tänka på var att ha hästarna raka och allra helst även i form samt att vi skulle få fina halter. Då ska hästen stå och vila lika mycket på alla fyra benen.

Jag tycker att Diler gick bra på detta pass samt att det kändes som att jag hade kommit hem när jag satt upp på honom från Räbell. Diler känner jag ju ganska väl vid det här laget. På större delen av 8m volterna i hörnen var han jättefin samt även galoppen kändes han väldigt bra.

På huvudövningen med medellinjen så tycker jag att han kändes bra även här men jag får dock inte till halterna så som jag vill, måste dock träna ännu mer på det. Han står oftast ojämnt med frambenen och det vill inte jag... Måste jobba vidare på det.

På det stora hela är jag jättenöjd även med Diler :=)

Till nästa dressyrtävling (25mars) är det endast 3 lektionstillfällen kvar och om jag ska rida honom så får jag nog försöka se till att få honom dessa gånger så jag kan rida in mig ordentligt på honom. Det jag ska tänka på när jag rider honom är att aktivera honom så mkt att han inte dyker med huvudet eller att han går skakar på hals och huvud. Det kan ju dra ner helhetsbetyget och det vill jag ju inte...



Gillar bilden där han ligger ner i boxen väldigt skarpt så den får vara med här igen....


Kommentarer:

1 Helena Liljedorff:

skriven

Kul blogg!!

2 Helen:

skriven

Tack, Helena!! Din blogg är inte så dålig den heller :)

Kommentera här: